Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Disney Enterprises
Foto: Disney Enterprises

Hyænernes slyngelhumor falder fuldstændig til jorden, fordi de simpelthen ser for uhyggelige ud.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Fra 'årets værste idé' til 'majestætisk': Anmelderne er rygende uenige om 'Løvernes konge'

Genindspilningen af Disney-klassikeren bliver kaldt alt fra majestætisk til kedelig af de danske filmanmeldere.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Anmeldere er splittede over revitalisering af den 25 år gamle Disney-klassiker ’Løvernes konge’.

Med ordene ’storslået’ og ’mindre charmerende’ bliver den nye animationsfilm beskrevet i landets aviser.

Hos Berlingske er anmelderen Sarah Iben Almbjerg begejstret og uddeler filmen fem stjerner ud af seks.

Almbjerg hylder den teknologiske overlegenhed.

»Efter indledningsscenen, hvor dyrene samles for at hylde den nyfødte babyløve, er selv en kølig skeptiker klar til at melde sig ind hos Verdensnaturfonden«, skriver hun.

Berlingskes anmelder bliver bakket op af Soundvenues ditto, der uddeler topkarakteren seks ud af seks stjerner.

»’Løvernes konge’ er en Hollywood-historisk gamechanger, der fik mig til at tabe underkæben inden for de første ti sekunder«, skriver Soundvenues anmelder Lise Ulrich.

Politikens anmelder Kim Skotte er knap så overbevist. Skotte mener, at filmen mangler charme og er for kunstig at se på og giver filmen tre hjerter ud af seks.

»At noget er imponerende, gør det jo ikke nødvendigvis interessant«, skriver han.

» Det virkelig problematiske og lettere kedsommelige ved den ubetinget bragende flotte nye udgave af ’Løvernes konge’ er, at man simpelthen mangler et godt svar på spørgsmålet: Hvorfor?«

Hos DR er man endnu hårdere. Her får instruktør Jon Favreaus genindspilning af Eydie Laramores klassiker blot to stjerner ud af seks.

»Det er åbenbart et gennemgående træk for filmen – den er kedelig. Med knap to timer er der tilføjet 30 nye minutter i forhold til originalen, og det er kun med til at trække pinen ud«, skriver DR’s anmelder Ida Rud.

Samme bedømmelse giver Dagbladenes Bureau.

»End ikke de mest sentimentale scener formår at fugte en øjenkrog det mindste«.

»Der er ikke et naturligt øjeblik i denne udgave«, skriver anmelderen Helle Sihm.

B.T.’s anmelder Morten Vejlgaard Just mener også, at de animerede dyr har mistet deres charmerende mimik.

»Jagten på realisme har dræbt fantasien og de store følelser, som ægte dyr ikke ejer«, skriver han og uddeler tre ud af seks stjerner.

Filmmagasinet Ekkos anmelder Patricia Smollerup er enig, men mener, at en storslået lydside, som Hans Zimmer står bag, og stærke stemmeskuespillere redder filmen.

»Heldigvis kompenserer stemmeskuespillerne for de kedelige dyreanimationer og giver vores elskede figurer den personlighed, vi kender så godt fra tegnefilmen«, skriver hun og giver fire ud af seks stjerner.

’Løvernes Konge’ har premiere 17. juli i de danske biografer.

ritzau

Læs mere:

Annonce

Thomas Thorhauge

Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«

Dans i film:  Solodansen skaber et sjældent intimt rum i filmkunsten

Amalie Langballe:   Katte på film repræsenterer det fremmede, det frie og det farlige

Mads Mikkelsen om stranden i film:  Her findes den utopiske frihed

Peter Schepelern om trapper på film:  Skal du op eller ned? Leve eller dø?

Psyko­ananalytiker Tine Byrckel:   Næsten ingen, jeg kender, har set Lars von Triers klitorisscene

Eva Tind om adoption på film:   Barnet bliver ikke givet væk i kærlighed, men i modstand

Regn i film:  Den største kliché har en lang og kompleks historie

Kvindens begærlige blik:  Nu kigger kvinderne tilbage

Filmskaber Sebastian Cordes:  Nogle gange kan ventetid på film være nerve­pirrende og elektrificerende

Lars Movin om farver på film:   Filmisk alliance udløste usædvanlig teknik, som gav begrebet farvefilm en ny betydning

Migranter i film:  De afrikanske instruktører viser os migranternes historie fra deres egen synsvinkel

Essay:   Vinden er film­kunstens poetiske urkraft

Essay:  Det foruroligende hotel

Når mænd går på toilettet i film, er der en mening med det:   Mænd afslører deres sande jeg, når de vises med bukserne om anklerne

Bondeknold og filmstjerne:  Kartoflen er forbløffende udtryksfuld i film

Essay:  Tårer på film betyder kontroltab og spildte muligheder

På film er et hul ikke bare et hul:  Laura Palmers mor fjerner sit ansigt og viser et uudgrundeligt hul

Farvel til voldtægt som narrativ narko:   Fortællingerne om overgreb har ændret sig i tv-serier efter MeToo

»Jeg lever mit liv en kvart mil ad gangen«:   Denne vanvittige acceleration er det ultimative udtryk på film for vores forsøg på at opnå frihed

Maria Månson:   Jeg har set forskruede scener med slemme børn på film, der har fået mig til at kigge mine egne poder dybt i øjnene

Peter Ole Pedersen om øjne på film:  De stirrer på os, hypnotiserer os og afslører vores inderste hemmeligheder

Frit fald: Kubrick, Trier, Tarkovsky – alle de store kunstnere kæmper med tyngdekraften

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts