0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Bøsser, der skal skydes, dumme kvinder og stakkels negerbørn: Dansk filmhistorie er fyldt med racisme og sexisme. Nu ligger det hele frit tilgængeligt på nettet

I en tid, hvor kulturarven er til revision, gør Det Danske Filminstitut kontroversielle filmklip frit tilgængelige på internettet, for at vi kan lære mere om os selv. Men har vi virkelig brug for at se film, der er åbenlyst stødende?

Filmcentralen
Foto: Filmcentralen

Fra filmen 'Danmark for folket', en Socialdemokratisk propagandafilm produceret på foranledning af Hovedorganisationens Informations- og Propagandaafdeling. Det er Ib Schønberg til højre.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

»Det var lige godt satans, at man brugte ordet ’neger’ så frit og uden bibetydninger«, proklamerer Lars-Martin Sørensen.

Lars-Martin Sørensen, forskningsleder i Det Danske Filminstitut, DFI, fortæller om reaktionen, de ansatte på filminstituttet havde, da de så den umiddelbart harmløse oplysningsfilm ’Mødrehjælpen’ fra 1942.

Da den 10 minutter lange film nærmer sig sin afslutning, sker der noget, som får de fleste til at spærre øjnene op.

Erna er på Mødrehjælpens skolebænk, hvor den nybagte mor lærer børnesange til at lulle lille Kristian i søvn.

»Stakkels lille negerdreng/han er sort fra top til tå/sådan må han altid gå/stakkels lille negerdreng«, synger Erna med et smil, som ikke vidner om nogen kvababbelser med ordlyden.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Mads Nissen

Christina Rosendahl vender altid tilbage til samme scene, inden hun går i gang med en ny film:   »Det varer 12 minutter, og det er den fedeste sekvens i filmhistorien«

Ulysse del Drago

Dansk instruktør:  Jeg skal ikke lyde som en helgen – men vi bør boykotte Netflix

Stine Heilmann

Mikala Krogh om instruktøren bag hendes favorit­dokumentar: »Der er få af hans film, der ikke er fuldstændigt fremragende«

Oscarnomineret dokumentar fik Eva Mulvad til at tabe kæben:   »Historier med den kraft og enkelthed kommer der måske en eller to af hvert 10. år«

LARS SKREE

Britisk filmstuderende elsker oscarnomineret dansk dokumentar: »Jeg følte, jeg var vidne til noget særligt«

Martin Lehmann

Bodilvinder om dansk dokumentar­film: »Vi kan sige, vi er førende i verden«

Michella Bredahl

Særligt én scene i dokumentar om gadebørn i Seattle har påvirket Eva Marie Rødbro:  »Jeg kan næsten ikke tænke på det uden at græde«

Miriam Dalsgaard

Sun Hee Engelstoft følte sig medskyldig i Amy Winehouses død, da hun så dokumentaren om hende

Peter Hove Olesen

Sidste års vindere på CPH:DOX foretrækker dokumentarer, der sætter gang i publikums tanker:   »Da jeg så den første gang, følte jeg, at jeg var ved at blive kvalt bagefter«

Finn Frandsen

Mads Brügger udpeger sine yndlings­dokumentarer:   »Det er en film, der til fulde demonstrerer dokumentarfilmens styrke og betydning som genre«