Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Ap/Ritzau Scanpix
Foto: Ap/Ritzau Scanpix

Ewan McGregor som Obi-Wan Kenobi til venstre med Hayden Christensen som Anakin Skywalker til højre i filmen 'Star Wars: Episode III Revenge of the Sith'.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Disney vil lave endnu en 'Star Wars'-spinoff

Det ser ud til, at Obi-Wan Kenobi bliver genoplivet i ny serie til Disneys nye streamingtjeneste. Andre ’Star Wars’-titler er også på vej, og de skal alle være med til at søsætte streamingtjenesten Disney+, så den kan konkurrere med tjenester som Netflix og HBO.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Der er tilsyneladende ingen grænser for, hvor mange gamle ’Star Wars’-venner, der kan bringes tilbage fra de døde. Eller er der?

Han Solo fik en tur mere i manegen i 2018 med filmen ’Solo: A Star Wars Story’, og nu tyder det på, at en hel serie med jedikrigeren Obi-Wan Kenobi er på vej. Ewan McGregor, der tidligere har spillet karakteren i hele tre ’Star Wars’-film, er ifølge The Hollywood Reporter ved at forhandle med Disney om at indspille serien til mediegigantens nye streamingtjeneste, Disney+.

Disney+ og Lucasfilm, der er producenten bag stjernekrigs-franchisen, er allerede ved at lave serien ’The Mandalorian’, hvor Boba Fett – den fåmælte lejemorder – spiller hovedrollen. Fortællingen her udspiller sig få år efter hændelserne i ’Return of the Jedi’ fra 1983.

Princippet er disneysk ind til benet: Vigtigere end at gøre det rigtige er det ikke at støde nogen.

’The Mandalorian’ skal udkomme til november, og derudover er der tale om, at en forhistorie til ’Rogue One’ fra 2016 er ved at blive filmatiseret. Denne skal også have premiere på Disneys nye streamingtjeneste.

’Floppet’

Det leder os tilbage til det indledende spørgsmål. For er der virkelig ingen grænse for, hvor længe producenterne kan blive ved med at malke ’Star Wars’-universet for historier?

Hvis man ser på de inkarnerede fans anmeldelser af de forrige Disney-fortsættelser til ’Star Wars’-fortællingen, så tyder det på, at svaret er »jo!«.

Sidste gang Lucasfilm udgav en ’Star Wars’-spinoff, det var førnævnte ’Solo: A Star Wars Story’, endte det som noget af et flop.

Filmen havde premiere i maj 2018, og inden for det første måned indtjente den mere end to milliarder kroner på verdensplan. Men når der er tale om en ’Star Wars’-film, er forventningerne meget højere. Til sammenligning har den seneste ’rigtige’ ’Star Wars’-film, ’The Last Jedi’, indtjent over otte milliarder kroner på verdensplan.

Solo’ skuffede også Politikens Kim Skotte, der gav filmen beskedne tre hjerter. Problemet med filmen er, at den »gør absolut intet andet end at holde en lukrativ gryde i kog på hyggeunderholdningens vågeblus«.

Disney-stemplet

Selv om ’Star Wars: The Last Jedi’ tjente godt med penge, var der også en del polemik omkring filmen. For mange fans var langt fra begejstrede. ’The Last Jedi’ fik den dårligste Rotten Tomatoes-score fra publikum af alle ’Star Wars’-film gennem historien.

Anmelderne derimod var vilde med filmen. De kårede ’The Last Jedi’ til én af de bedste Star Wars-film nogensinde. Måske kun overgået af ’The Empire Strikes Back’. Politikens egen anmelder gav også filmen fire hjerter.

Benoit Tessier/Ritzau Scanpix
Foto: Benoit Tessier/Ritzau Scanpix

Arkiv. Premieren på filmen 'Star Wars: The Force Awakens' i Disneyland Paris

»Filmen har fantastisk flotte scener, der kan tage pusten fra selv den mest forvænte«, skrev Politikens Kim Skotte om filmen.

Men han kunne helle ikke komme uden om Disney-aftrykket i sin anmeldelse:

»Princippet er ’disneysk’ ind til benet: Vigtigere end at gøre det rigtige er det ikke at støde nogen. Derfor er den vildeste udmelding i ’The Last Jedi’, at det er synd for fattige børn og mishandlede dyr, samt at våbenhandlere er nogle værre nogle, som tjener fedt på andres ulykke«.

Læs mere:

Annonce

Thomas Thorhauge

Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«

Dans i film:  Solodansen skaber et sjældent intimt rum i filmkunsten

Amalie Langballe:   Katte på film repræsenterer det fremmede, det frie og det farlige

Mads Mikkelsen om stranden i film:  Her findes den utopiske frihed

Peter Schepelern om trapper på film:  Skal du op eller ned? Leve eller dø?

Psyko­ananalytiker Tine Byrckel:   Næsten ingen, jeg kender, har set Lars von Triers klitorisscene

Eva Tind om adoption på film:   Barnet bliver ikke givet væk i kærlighed, men i modstand

Regn i film:  Den største kliché har en lang og kompleks historie

Kvindens begærlige blik:  Nu kigger kvinderne tilbage

Filmskaber Sebastian Cordes:  Nogle gange kan ventetid på film være nerve­pirrende og elektrificerende

Lars Movin om farver på film:   Filmisk alliance udløste usædvanlig teknik, som gav begrebet farvefilm en ny betydning

Migranter i film:  De afrikanske instruktører viser os migranternes historie fra deres egen synsvinkel

Essay:   Vinden er film­kunstens poetiske urkraft

Essay:  Det foruroligende hotel

Når mænd går på toilettet i film, er der en mening med det:   Mænd afslører deres sande jeg, når de vises med bukserne om anklerne

Bondeknold og filmstjerne:  Kartoflen er forbløffende udtryksfuld i film

Essay:  Tårer på film betyder kontroltab og spildte muligheder

På film er et hul ikke bare et hul:  Laura Palmers mor fjerner sit ansigt og viser et uudgrundeligt hul

Farvel til voldtægt som narrativ narko:   Fortællingerne om overgreb har ændret sig i tv-serier efter MeToo

»Jeg lever mit liv en kvart mil ad gangen«:   Denne vanvittige acceleration er det ultimative udtryk på film for vores forsøg på at opnå frihed

Maria Månson:   Jeg har set forskruede scener med slemme børn på film, der har fået mig til at kigge mine egne poder dybt i øjnene

Peter Ole Pedersen om øjne på film:  De stirrer på os, hypnotiserer os og afslører vores inderste hemmeligheder

Frit fald: Kubrick, Trier, Tarkovsky – alle de store kunstnere kæmper med tyngdekraften

Køer på film:   Da Arne skyder koen i ’Blinkende lygter’, ved vi ikke, om vi skal grine eller græde

Essay:   Corona-epidemien har fået virkeligheden til at ligne en katastrofefilm

Karantæne i film: Fra Jack Nicholson ved vi alle, hvad isolation kan gøre ved et menneske