Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Frederic J. Brown/Ritzau Scanpix
Foto: Frederic J. Brown/Ritzau Scanpix

Arbejdsgiverne i film- og tv-branchen skal lønne kvinder bedre, lød det fra Michelle Williams, da hun takkede for sin Emmy.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hun stjal Emmy-showet med aftenens bedste tale

En farvet kvindelig skuespiller tjener kun 52 cent, hver gang en hvid mandlig skuespiller tjener 1 dollar, lød det i en kritisk takketale fra Michelle Williams, da hun fik en Emmy for bedste kvindelige hovedrolle.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Der er takketaler, der går over i historien, når film- og tv-branchen uddeler de store priser, fordi taleren tør sætte fingeren på et ømt punkt og bruge talen til et politisk budskab.

En sådan leverede den 39-årige skuespiller Michelle Williams, da hun søndag aften modtog en Emmy for bedste kvindelige hovedrolle i en miniserie for sit portræt af Broadway-danseren Gwen Verdon i tv-serien ’Fosse/Verdon’.

Hun takkede FX og Fox 21 Studios for helhjertet at støtte hende og give hende det samme i løn som de mandlige skuespillere i tv-serien.

»De har forstået, at når man giver en person værdi, så giver det den person styrke til at komme i kontakt med sin egen indre værdi. Og hvor gør de af den værdi? De lægger den i deres arbejde«, sagde hun ifølge magasinet People og fortsatte:

»Så næste gang en kvinde, og især en farvet kvinde – for de bliver kun betalt 52 cent, hver gang en hvid mandlig medspiller får 1 dollar – fortæller jer, hvad hun skal have for at udføre jobbet for jer, så lyt til hende, tro på hende. For en dag vil hun måske stå foran jer og takke jer for, at hun har fået succes på grund af sine arbejdsbetingelser og ikke på trods af dem«.

Golden Globe-vinder

I et interview efter at hun havde modtaget prisen, fortalte Michelle Williams, at hun havde fået øjnene op for den manglende ligeløn i filmbranchen, da hun fandt ud af, at hun tjente langt mindre end sine medspillere i ’All the Money in the World’. Og hvor svært det var for hende som hvid kvindelig skuespiller at overbevise nogen om, at hun skulle have det samme i løn som mændene.

»Hvor svært er det så ikke for en farvet kvinde i denne branche?«, spurgte hun.

Det var første gang, Michelle Williams var nomineret til en Emmy. Hun har fire gange været nomineret til en Oscar og vandt i 2012 en Golden Globe for sit portræt af Marilyn Monroe i ’My Week With Marilyn’.

Blandt aftenens vindere var også ’Game of Thrones’, der vandt en Emmy for bedste dramaserie, mens ’Fleabag’ løb med prisen for bedste komedieserie.

Billy Porter vandt en Emmy for bedste mandlige hovedrolle i en dramaserie for sin rolle i ’Pose’, og Jodie Comer vandt en Emmy for bedste kvindelige hovedrolle i en dramaserie for sin rolle i ’Killing Eve’.

Prisen for bedste mandlige hovedrolle i en miniserie gik til Jharrel Jerome i ’When They See Us’.

Læs mere:

Annonce

Thomas Thorhauge

Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«

Dans i film:  Solodansen skaber et sjældent intimt rum i filmkunsten

Amalie Langballe:   Katte på film repræsenterer det fremmede, det frie og det farlige

Mads Mikkelsen om stranden i film:  Her findes den utopiske frihed

Peter Schepelern om trapper på film:  Skal du op eller ned? Leve eller dø?

Psyko­ananalytiker Tine Byrckel:   Næsten ingen, jeg kender, har set Lars von Triers klitorisscene

Eva Tind om adoption på film:   Barnet bliver ikke givet væk i kærlighed, men i modstand

Regn i film:  Den største kliché har en lang og kompleks historie

Kvindens begærlige blik:  Nu kigger kvinderne tilbage

Filmskaber Sebastian Cordes:  Nogle gange kan ventetid på film være nerve­pirrende og elektrificerende

Lars Movin om farver på film:   Filmisk alliance udløste usædvanlig teknik, som gav begrebet farvefilm en ny betydning

Migranter i film:  De afrikanske instruktører viser os migranternes historie fra deres egen synsvinkel

Essay:   Vinden er film­kunstens poetiske urkraft

Essay:  Det foruroligende hotel

Når mænd går på toilettet i film, er der en mening med det:   Mænd afslører deres sande jeg, når de vises med bukserne om anklerne

Bondeknold og filmstjerne:  Kartoflen er forbløffende udtryksfuld i film

Essay:  Tårer på film betyder kontroltab og spildte muligheder

På film er et hul ikke bare et hul:  Laura Palmers mor fjerner sit ansigt og viser et uudgrundeligt hul

Farvel til voldtægt som narrativ narko:   Fortællingerne om overgreb har ændret sig i tv-serier efter MeToo

»Jeg lever mit liv en kvart mil ad gangen«:   Denne vanvittige acceleration er det ultimative udtryk på film for vores forsøg på at opnå frihed

Maria Månson:   Jeg har set forskruede scener med slemme børn på film, der har fået mig til at kigge mine egne poder dybt i øjnene

Peter Ole Pedersen om øjne på film:  De stirrer på os, hypnotiserer os og afslører vores inderste hemmeligheder

Frit fald: Kubrick, Trier, Tarkovsky – alle de store kunstnere kæmper med tyngdekraften

Køer på film:   Da Arne skyder koen i ’Blinkende lygter’, ved vi ikke, om vi skal grine eller græde

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts