Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Mads Nissen
Foto: Mads Nissen

Stemningen var høj på Filmskolen, da Vinca Wiedemann efter en uges elevblokade trak sig som rektor for skolen.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hjemsendt lærer vender tilbage til filmskolen

Lederen af dokumentaruddannelsen på filmskolen, Arne Bro, der blev hjemsendt af den tidligere rektor for en måned siden, vender tilbage til skolen. Hjemsendelsen var grundløs, siger skolens nye rektor.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der var ikke grundlag for den hjemsendelse af Den Danske Filmskoles mangeårige leder af dokumentaruddannelsen, Arne Bro, som den tidligere rektor på skolen Vinca Wiedemann effektuerede midt i november.

Det meddeler konstitueret rektor Bo Damgaard, der derfor har besluttet, at Arne Bro skal vende tilbage til skolen og genindtræde i sin stilling som dokumentarlærer.

»Jeg kan bare konstatere, at grundlaget for hjemsendelsen ikke har været til stede, og på den baggrund har jeg vurderet, at Arne Bro skal tilbage«, siger Bo Damgaard.

Den 71-årige tidligere direktør for Film Fyn overtog opgaven som konstitueret rektor på filmskolen for små to uger siden, da Vinca Wiedemann efter en uges elevblokade blev sat fra bestillingen af den fungerende kulturminister, Rasmus Prehn (S).

Elevblokaden var kulminationen på flere års frustration over Vinca Wiedemanns planer om at gøre uddannelsen mere akademisk og trække fokus væk fra den mesterlære og håndværksmæssige tradition, der har domineret uddannelsen i mange år.

Fatal hjemsendelse

Da Vinca Wiedemann hjemsendte Arne Bro, angiveligt på grund af illoyalitet, blev det for eleverne et symbol på den upopulære retning, hun ønskede. Dokumentarlæreren var indbegrebet af den ’gamle’ uddannelse, hvor lederne af de forskellige faglinjer var ansvarlige for elevernes uddannelse og udvikling, fra de begyndte, til de gik ud af skolen.

Den model afskaffede Vinca Wiedemann til fordel for langt mere fællesundervisning på tværs af faglinjerne som instruktør, filmfotograf, klipper, tonemester, manuskriptforfatter og producer.

Den udvikling var eleverne så frustrerede over, at de besluttede at blokere skolen, indtil rektor Vinca Wiedemann stoppede. Efter en uges blokade og højlydt støtte til eleverne fra dele af filmbranchen blev hun enig med den fungerende kulturminister om at stoppe som rektor.

I stedet blev Bo Damgaard indsat som midlertidig rektor med pålæg om at tænke den praksisorienterede og håndværksmæssige tilgang til undervisningen, der hidtil har præget den, ind i fremtidens filmskole.

»Jeg er meget, meget glad for, at jeg kan vende tilbage til arbejdet på filmskolen«, udtaler Arne Bro i en pressemeddelelse fra filmskolen.

»De forgangne uger har været turbulente, ikke kun for mig, men for alle på filmskolen. Midt i det hele er det en glæde, at det mellem skolens nye ledelse, de studerende og branchen står klart, at filmskolen skal være forankret i det praktiske arbejde med at skabe film«.

Illoyalitet

Arne Bro har på sin Facebook-side tidligere skrevet, at han uden varsel blev bortvist fra filmskolen »med den begrundelse, at der var tale om illoyalitet«.

Bo Damgaard ønsker ikke at udtale sige om baggrunden for Vinca Wiedemanns hjemsendelse af Arne Bro ud over, at den var grundløs.

Det er ikke lykkedes Politiken at få en forklaring fra Kulturministeriet på, hvorfor ministeriet tilsyneladende godkendte hjemsendelsen af Arne Bro, når den nye rektor nu konstaterer, at den var grundløs.

Ud over at tage Arne Bro tilbage har Bo Damgaard også tænkt sig at ændre på de nye studieplaner for filmskolen, som gælder for det nye hold, der begyndte i sommer. De er i modsætning til tidligere årgange på skolen ikke forankret på deres faglinjer og har haft meget få praktiske øvelser på skolen. I stedet har de haft mange timers mere eller mindre teoretisk fællesundervisning.

»Fremover skal der en helt anden praksis-tilgang til uddannelsen. Tingene er blevet vendt på hovedet i de nye studieplaner, men drømmer man om at blive filmfotograf, skal man have et kamera i hånden fra den dag, man starter her. Vi kommer til at genindføre den gamle faglinjemodel i fremtiden«, siger Bo Damgaard.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Blandt eleverne er der glæde over, at Arne Bro kommer tilbage, og at de nu oplever en åbenhed og forståelse fra rektor og fra skolens lærere, siger Martin Anthon, der både sidder i Skolerådet og Studienævnet på filmskolen.

»Det har været rart at mærke, at der er en vis forståelse for, at der var god grund til at hive i håndbremsen og få kigget mere dybt på tingene. Det er så rart at opleve en villighed til at gå i dialog både fra Bos side og fra lærernes side«, siger han.

Nu håber eleverne, at der for alvor kommer ro på skolen, så de internt kan få en ordentlig dialog om, hvad der skal ske med uddannelsen i fremtiden.

Langvarig konflikt

Balladen om Den Danske Filmskole har stået på længe. Faktisk lige siden den fyrede rektor, Vinca Wiedemann, for flere år siden foreslog Kulturministeriet, at uddannelsen blev lavet om og indplaceret som en bachelor/kandidatuddannelse i den såkaldte Bologna-model.

Bologna-modellen sikrer, at uddannelser på tværs af landegrænser i EU har en vis ensartethed, så man både kan samarbejde om forskning og uddannelse og kan udveksle elever. Stort set alle andre danske uddannelser er indplaceret i Bologna-modellen, også kunstneriske uddannelser som Den Danske Scenekunstskole, de rytmiske og klassiske konservatorier og Det Danske Kunstakademi.

Filmskolen er dog ikke.

Allerede i februar udsendte filmskolens eleverne en mistillidserklæring til Vinca Wiedemann og begravede ved en symbolsk happening filmskolen, så omverdenen kunne forstå, at det, der engang blev kaldt ’Verdens Bedste Filmskole’, ville forsvinde med Vinca Wiedemanns planer. Også i store dele af filmbranchen var der bekymring over den retning, Vinca Wiedemann udstak.

Den hårde kritik medførte, at filmskolens Skoleråd blev udvidet med folk fra filmbranchen. Det udvidede skoleråd, som også rektor og elevrepræsentanter var med i, lavede en række anbefalinger af, hvad en fornyelse af uddannelsen skulle tage med sig fra den ’gamle’ filmskole. Helt centralt var, at skolen fortsat skulle være en praksisorienteret skole.

Stor var elevernes overraskelse derfor, da det nye hold, der efter sommerferien begyndte på den nye studieordning, stort set ingen undervisning havde i deres håndværk på de faglinjer, de var optaget på, men i stedet havde en masse fællesundervisning.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Men det ændrer Bo Damgaard altså nu, så praktisk filmhåndværk forankret på de forskellige linjer igen blive centralt for uddannelsen.

Han vil nu sammen med skolens studienævn fokusere på at justere de studieplaner, Vinca Widemann sammen med den også fratrådte studiechef, Søren Friis Møller, havde lavet.

Om filmskolen så skal ind under Bologna-modellen og blive en bachelor/kandidatuddannelsen kommer i anden række. Det vil den konstituerede rektor først se på senere, oplyser han.

Læs mere:

Thomas Thorhauge

Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«

Dans i film:  Solodansen skaber et sjældent intimt rum i filmkunsten

Amalie Langballe:   Katte på film repræsenterer det fremmede, det frie og det farlige

Mads Mikkelsen om stranden i film:  Her findes den utopiske frihed

Peter Schepelern om trapper på film:  Skal du op eller ned? Leve eller dø?

Psyko­ananalytiker Tine Byrckel:   Næsten ingen, jeg kender, har set Lars von Triers klitorisscene

Eva Tind om adoption på film:   Barnet bliver ikke givet væk i kærlighed, men i modstand

Regn i film:  Den største kliché har en lang og kompleks historie

Kvindens begærlige blik:  Nu kigger kvinderne tilbage

Filmskaber Sebastian Cordes:  Nogle gange kan ventetid på film være nerve­pirrende og elektrificerende

Lars Movin om farver på film:   Filmisk alliance udløste usædvanlig teknik, som gav begrebet farvefilm en ny betydning

Migranter i film:  De afrikanske instruktører viser os migranternes historie fra deres egen synsvinkel

Essay:   Vinden er film­kunstens poetiske urkraft

Essay:  Det foruroligende hotel

Når mænd går på toilettet i film, er der en mening med det:   Mænd afslører deres sande jeg, når de vises med bukserne om anklerne

Bondeknold og filmstjerne:  Kartoflen er forbløffende udtryksfuld i film

Essay:  Tårer på film betyder kontroltab og spildte muligheder

På film er et hul ikke bare et hul:  Laura Palmers mor fjerner sit ansigt og viser et uudgrundeligt hul

Farvel til voldtægt som narrativ narko:   Fortællingerne om overgreb har ændret sig i tv-serier efter MeToo

»Jeg lever mit liv en kvart mil ad gangen«:   Denne vanvittige acceleration er det ultimative udtryk på film for vores forsøg på at opnå frihed

Maria Månson:   Jeg har set forskruede scener med slemme børn på film, der har fået mig til at kigge mine egne poder dybt i øjnene

Peter Ole Pedersen om øjne på film:  De stirrer på os, hypnotiserer os og afslører vores inderste hemmeligheder

Frit fald: Kubrick, Trier, Tarkovsky – alle de store kunstnere kæmper med tyngdekraften

Annonce

For abonnenter

Annonce