Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Mod/Ritzau Scanpix
Foto: Mod/Ritzau Scanpix

I januar meddelte prins Harry og Meghan Markle, at de ville træde tilbage som fremtrædende medlemmer af den royale familie.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Overivrig efter at behage«: Meghan Markle gør Disney-debut og giver anmelderne sukkerchok

Prins Harry fortalte sidste år Disney-chef, at hans kone, Meghan Markle, gerne ville lave voiceover-opgaver for Disney. I dag er der premiere på en Disney-naturfilm med hertuginden som »overivrig« og »sukkersød« fortæller.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

»Selv det undervældende øjeblik, hvor elefanterne river noget bark af et træ, er præsenteret som annonceringen af vinderen for årets bedste film«.

Sådan beskriver Ed Potton, anmelder for den britiske avis The Times, Meghan Markles præstation som voiceover-fortæller i en ny naturdokumentar om elefanter.

Dokumentaren ’Elephant’ er produceret af Disney og har i dag premiere på streamingtjenesten Disney+.

Det er en blandet modtagelse i den britiske og amerikanske presse, som hertuginden og skuespillerinden får for sit første job, efter at hun og prins Harry er trådt ud af det britiske kongehus. The Daily Express beskriver hende som varm og kærlig, mens Empire kalder Meghan Markle »overivrig efter at behage«.

»Sentimentalt bras«

En ting er alle anmelderne dog enige om: Der er rigeligt med sukkersød sentimentalitet over hertugindens rolle som fortæller. Ed Potton mener, at Meghan Markle har byttet pragt for »sentimentalt bras« og »cheesiness«, når hun for eksempel til en af elefanterne siger: »Åh, se hvem der har sprunget over i køen! Åh, Jomo!«.

I anmeldelserne modtager selve dokumentarfilmen mellem to og fire stjerner og bliver ligesom Meghan Markle beskyldt for at være lige til den romantiserede og ’disneyficerede’ side.

På den måde passer hertugindens honningdryppende fremtræden godt til resten af produktionen, mener flere anmeldere, blandt andet Robbie Collin fra The Telegraph og Ian Freer fra Empire. Sidstnævnte kalder Meghan Markle for det perfekte match til »en naturfilm med kanterne slebet af«.

Har prins Harry skaffet jobbet?

Med nyheden om Meghan Markles opgave for Disney fulgte spekulationer i, hvordan hun havde fået jobbet. En video fra sidste juli afslører, hvordan hendes mand, prins Harry, fortæller daværende topchef og nuværende bestyrelsesformand for Disney, Bob Iger, at Meghan Markle kan lave voiceover-opgaver, og at hun er meget interesseret i at lave nogen for Disney.

»Det ville vi elske at prøve«, svarer Bob Iger på videoen.

Meghan Markle optog angiveligt lyden til filmen i London i efteråret, inden hun og prins Harry trådte officielt ud af det britiske kongehus per 1. april.

Hendes løn for optagelserne går ubeskåret til velgørenhedsorganisationen Elephants Without Borders, som er dedikeret til at bevare dyreliv og beskytte dyrene fra krybskytter.

Streamingtjenesten Disney+ kan endnu ikke benyttes herhjemme, men kommer til Danmark i løbet af sommeren.

Læs mere:

Annonce

Thomas Thorhauge

Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«

Dans i film:  Solodansen skaber et sjældent intimt rum i filmkunsten

Amalie Langballe:   Katte på film repræsenterer det fremmede, det frie og det farlige

Mads Mikkelsen om stranden i film:  Her findes den utopiske frihed

Peter Schepelern om trapper på film:  Skal du op eller ned? Leve eller dø?

Psyko­ananalytiker Tine Byrckel:   Næsten ingen, jeg kender, har set Lars von Triers klitorisscene

Eva Tind om adoption på film:   Barnet bliver ikke givet væk i kærlighed, men i modstand

Regn i film:  Den største kliché har en lang og kompleks historie

Kvindens begærlige blik:  Nu kigger kvinderne tilbage

Filmskaber Sebastian Cordes:  Nogle gange kan ventetid på film være nerve­pirrende og elektrificerende

Lars Movin om farver på film:   Filmisk alliance udløste usædvanlig teknik, som gav begrebet farvefilm en ny betydning

Migranter i film:  De afrikanske instruktører viser os migranternes historie fra deres egen synsvinkel

Essay:   Vinden er film­kunstens poetiske urkraft

Essay:  Det foruroligende hotel

Når mænd går på toilettet i film, er der en mening med det:   Mænd afslører deres sande jeg, når de vises med bukserne om anklerne

Bondeknold og filmstjerne:  Kartoflen er forbløffende udtryksfuld i film

Essay:  Tårer på film betyder kontroltab og spildte muligheder

På film er et hul ikke bare et hul:  Laura Palmers mor fjerner sit ansigt og viser et uudgrundeligt hul

Farvel til voldtægt som narrativ narko:   Fortællingerne om overgreb har ændret sig i tv-serier efter MeToo

»Jeg lever mit liv en kvart mil ad gangen«:   Denne vanvittige acceleration er det ultimative udtryk på film for vores forsøg på at opnå frihed

Maria Månson:   Jeg har set forskruede scener med slemme børn på film, der har fået mig til at kigge mine egne poder dybt i øjnene

Peter Ole Pedersen om øjne på film:  De stirrer på os, hypnotiserer os og afslører vores inderste hemmeligheder

Frit fald: Kubrick, Trier, Tarkovsky – alle de store kunstnere kæmper med tyngdekraften

Køer på film:   Da Arne skyder koen i ’Blinkende lygter’, ved vi ikke, om vi skal grine eller græde

Essay:   Corona-epidemien har fået virkeligheden til at ligne en katastrofefilm

Karantæne i film: Fra Jack Nicholson ved vi alle, hvad isolation kan gøre ved et menneske

Lars von Trier ønskede sig en banalisering af maleriet, men fik noget langt mere interessant

Framegrab fra filmen

Søvn på film:   Vanviddet ligger lige under overfladen hos os alle