0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Christopher Nolan: Ud af ingenting har han erobret Hollywoods milliarder

Christopher Nolan er aktuel med sit tidsfilosofiske actionspektakel ’Tenet’. Hans egen karriere har været en vanvittig rejse fra autodidakt indiefilmskaber, der selv betalte for alt, til at blive Hollywoods forgyldte blockbusterkaptajn. Hos Nolan er tid altid et emne, både dramaturgisk og filosofisk og hans fortællinger er ofte forskellige situationer set fra forskellige vinkler på samme tid. Her er Nolan fortalt via seks nedslag i hans filmografi over tid.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Warner Bros
Foto: Warner Bros
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Christopher Nolan er big budget. Han er kaptajn blockbuster, der altid leverer ved billetlugen, så filmfinansfyrsterne godt tør smide 1,3 millarder kroner efter ’Tenet’, for pengene skal nok komme hjem. Og som karrierehistorie er det også spektakulært, hvad den 50-årige brite har opnået. Han er selvlært filmskaber, universitetsuddannet i litteratur, og for cirka 50.000 kroner skrev, instruerede, fotograferede og klippede han selv sin første spillefilm, den 70 minutter lange ’Following’ fra 1998.

Allerede her kunne man se ansatserne til den snørklede dramaturgi og det filosofiske blik, som Nolan siden har forfulgt. I den Paul Auster-agtige thriller noir ser vi en aspirerende forfatter og en indbrudstyv Cobb (et navn, der senere bruges til Leonardo Dicaprios rolle i ’Inception), der bryder ind hos folk og stjæler personlige genstande for at få dem til at se på deres liv på ny. Filmen er produceret af Nolans kone, Emma Thomas, som han mødte på litteraturstudiet og har fået fire børn med, og hun har siden været inde over produktionen af samtlige Nolans film, der af og til også er skrevet af Christopher Nolans bror, Jonathan Nolan, som siden blev medskaber af tv-serien ’Westworld’. Det er et autodidakt familieforetagende, der ud af ingenting erobrede Hollywoods blockbustermilliarder.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Mads Nissen

Christina Rosendahl vender altid tilbage til samme scene, inden hun går i gang med en ny film:   »Det varer 12 minutter, og det er den fedeste sekvens i filmhistorien«

Ulysse del Drago

Dansk instruktør:  Jeg skal ikke lyde som en helgen – men vi bør boykotte Netflix

Stine Heilmann

Mikala Krogh om instruktøren bag hendes favorit­dokumentar: »Der er få af hans film, der ikke er fuldstændigt fremragende«

Oscarnomineret dokumentar fik Eva Mulvad til at tabe kæben:   »Historier med den kraft og enkelthed kommer der måske en eller to af hvert 10. år«

LARS SKREE

Britisk filmstuderende elsker oscarnomineret dansk dokumentar: »Jeg følte, jeg var vidne til noget særligt«

Martin Lehmann

Bodilvinder om dansk dokumentar­film: »Vi kan sige, vi er førende i verden«

Michella Bredahl

Særligt én scene i dokumentar om gadebørn i Seattle har påvirket Eva Marie Rødbro:  »Jeg kan næsten ikke tænke på det uden at græde«

Miriam Dalsgaard

Sun Hee Engelstoft følte sig medskyldig i Amy Winehouses død, da hun så dokumentaren om hende

Peter Hove Olesen

Sidste års vindere på CPH:DOX foretrækker dokumentarer, der sætter gang i publikums tanker:   »Da jeg så den første gang, følte jeg, at jeg var ved at blive kvalt bagefter«

Finn Frandsen

Mads Brügger udpeger sine yndlings­dokumentarer:   »Det er en film, der til fulde demonstrerer dokumentarfilmens styrke og betydning som genre«