0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kommentar: Derfor bliver vi nødt til at tale om Roman Polanski

Polanski gør det umuligt at skille kunst fra kunstneren, fordi han insisterer på selv at være blevet uretfærdigt dømt ligesom sin nyeste films hovedkarakter, Alfred Dreyfus, skriver Nanna Frank Rasmussen i denne kommentar.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Uncredited/ASSOCIATED PRESS
Foto: Uncredited/ASSOCIATED PRESS
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Egentlig gider jeg ikke skrive ét ord til om Roman Polanski. Hvorfor give mere opmærksomhed til en mand, der har indrømmet, at han som 43-årig hældte champagne på en 13-årig pige (og angiveligt gav han hende beroligende piller), hvorefter han analpenetrerede hende, og som derudover har fem andre voldtægts- og chikaneanklager hængende over hovedet? Hvorfor give mere tanke- og spalteplads til en mand, der har kaldt #MeToo for massehysteri og hykleri, på trods af at bevægelsen har skabt et kulturelt jordskred og har vist sig som en af det 21. århundredes største sociale bevægelser?

Fordi han laver gode film, kunne det åbenlyse svar lyde, og dém kan vi vel godt tale om? For manden har uomtvisteligt lavet mesterværker og store film som ’Kniven i vandet’, ’Chinatown’ og ’Death and the Maiden’. Og selvfølgelig kan man sætte pris på hans æstetiske udfoldelser uden samtidig at hylde instruktøren og implicit godkende hans private handlinger. Ligesom man kan forholde sig yderst kritisk til ham som privatperson og samtidig anmelde hans film professionelt. Visse ting kan naturligvis sameksistere. Men det ville være naivt at tro, at såvel kunstner som publikum og kritiker kan parkere bevidsthed, viden og sit moralske kompas i aflåste båse, når man laver eller ser filmkunst. Vi må leve med, at tingene flyder sammen.

Og Roman Polanski har i hvert fald med sin sidste film gjort det svært at skelne mellem kunst og kunstner. Det er derfor, vi også bliver nødt til at tale om Polanski.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Thomas Thorhauge

Jørgen Leth + Simon Staho:  Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Laura Poitras + James Marsh i ilmsamtale:  Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Phie Ambo + Michael Madsen i filmsamtale:  Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«