0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Guide: 6 film og serier, du skal streame lige nu

Først Denis Villeneuves ’Dune’, så ’Batman’ og senest altså den nye James Bond-film. Årets største biografpremierer er alle blevet rykket til næste år, men så er det et held, at den virtuelle streamingbiograf kører ufortrødent videre. Her er 6 af ugens højdepunkter.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Aaron Sorkin er bedst kendt som manuskriptforfatter på ’West Wing’ og film som ’The Social Network’ og ’Moneyball’. I 2017 sprang han ud som instruktør med filmen ’Molly’s Game’, og nu er han så aktuel med Netflix-produktionen ’The Trial of the Chicago 7’.

Filmen fortæller den sande historie om retssalsdramaet, der udfoldede sig i kølvandet på den politibrutalitet, der blev udøvet mod hundredvis af demonstranter, der protesterede over mordene på Martin Luther King og Bobby Kennedy til det demokratiske partikonvent i Chicago i 1968. Men der er tilsyneladende forskel på at sidde bag skrivepulten og befinde sig i marken. I hvert fald hvis man skal man tro Kim Skotte, som erklærer, at »Sorkins anden spillefilm som instruktør er pænt håndværk, men heller ikke mere«. Tre lunkne hjerter.

’The Trial of the Chicago 7’ kan streames på Netflix.

Vi er så småt begyndt at se de første eksempler på produktioner, der arbejder specifikt ud fra de begrænsninger, som covid-pandemien medfører: Zoom-forbindelser og Instagram-filtre er nogle af de tekniske fortællegreb, mens ensomhed, parforholdet og kedsomhed er nogle af de tematiske.

Netflix’ nye ’Social Distance’ er en af disse coronaproduktioner, men ifølge Politikens anmelder slipper den bedre af sted med sit forhavende end så mange andre: »I det store udvalg af coronakreative udfoldelser, der efterhånden er blevet præsenteret på film og tv, er ’Social Distance’ et af de produkter, der teknisk og stilistisk er mest gennemført«, skriver hun og kvitterer med fire hjerter.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Mads Nissen

Christina Rosendahl vender altid tilbage til samme scene, inden hun går i gang med en ny film:   »Det varer 12 minutter, og det er den fedeste sekvens i filmhistorien«

Ulysse del Drago

Dansk instruktør:  Jeg skal ikke lyde som en helgen – men vi bør boykotte Netflix

Stine Heilmann

Mikala Krogh om instruktøren bag hendes favorit­dokumentar: »Der er få af hans film, der ikke er fuldstændigt fremragende«

Oscarnomineret dokumentar fik Eva Mulvad til at tabe kæben:   »Historier med den kraft og enkelthed kommer der måske en eller to af hvert 10. år«

LARS SKREE

Britisk filmstuderende elsker oscarnomineret dansk dokumentar: »Jeg følte, jeg var vidne til noget særligt«

Martin Lehmann

Bodilvinder om dansk dokumentar­film: »Vi kan sige, vi er førende i verden«

Michella Bredahl

Særligt én scene i dokumentar om gadebørn i Seattle har påvirket Eva Marie Rødbro:  »Jeg kan næsten ikke tænke på det uden at græde«

Miriam Dalsgaard

Sun Hee Engelstoft følte sig medskyldig i Amy Winehouses død, da hun så dokumentaren om hende

Peter Hove Olesen

Sidste års vindere på CPH:DOX foretrækker dokumentarer, der sætter gang i publikums tanker:   »Da jeg så den første gang, følte jeg, at jeg var ved at blive kvalt bagefter«

Finn Frandsen

Mads Brügger udpeger sine yndlings­dokumentarer:   »Det er en film, der til fulde demonstrerer dokumentarfilmens styrke og betydning som genre«