0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Redaktør: Film- og streamingmarkedet vil være forandret på den anden side af epidemien

Med de seneste coronarestriktioner må vi sige farvel til biografoplevelsen for en tid. Efteråret har vist, at både publikum og kunsten har lysten til de store lærreder. Men film- og streamingmarkedet ligner næppe sig selv på den anden side af epidemien.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Illustration: Peter Sætternissen. Orignalfoto: Kim Agersten, Tegning Claus Nørregaard
Foto: Illustration: Peter Sætternissen. Orignalfoto: Kim Agersten, Tegning Claus Nørregaard

Politikens film&Tv-redaktør Kristoffer Hegnsvad savner filmkunstens temepl, men hosten er en elefant i biografrummet. Han glæder sig til at se, hvilke modsvar filmkunsten finder på til coronakrisens praktiske og eksistentielle udfordringer

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det er ikke klædeligt, men jeg har lidt ondt af mig selv. Jeg forstår godt, at vi skal passe på hinanden under coronaepidemien, og at der findes langt mere både heltemodige og udsatte mennesker i daginstitutionerne og i ældreplejen, men for fanden, det er ærgerligt, at regeringen har lukket biograferne i 38 kommuner ned og med det store dele af filmdistributionssystemet, der ellers skulle sende film ud i resten af landet.

Det er ærgerligt, fordi dansk film lige nu oplever en succes både kunstnerisk og økonomisk med høje publikumstal til Thomas Vinterbergs ’Druk’ og Anders Thomas Jensens ’Retfærdighedens ryttere’, der har vist, at lysten til at gå i biografen er intakt, og at det danske niveau er godt. Det er ærgerligt for de film, der lige har fået premieres såsom ’Lille sommerfugl’. Og det er ærgerligt for biografejerne – hele vejen rundt fra Grand Teatret til Cinemaxx, der ellers har været dygtige til at følge retningslinjerne og gøre det sikkert at gå i biografen. Lyset i mørket er, at de seneste måneder har vist, at biografen hverken er en døende forretningsmodel eller kunstnerisk set mindre interessant end tidligere – der er film på de store lærreder på den anden side.

Lad os håbe, at så mange som muligt kommer igennem udfordringerne.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Mads Nissen

Christina Rosendahl vender altid tilbage til samme scene, inden hun går i gang med en ny film:   »Det varer 12 minutter, og det er den fedeste sekvens i filmhistorien«

Ulysse del Drago

Dansk instruktør:  Jeg skal ikke lyde som en helgen – men vi bør boykotte Netflix

Stine Heilmann

Mikala Krogh om instruktøren bag hendes favorit­dokumentar: »Der er få af hans film, der ikke er fuldstændigt fremragende«

Oscarnomineret dokumentar fik Eva Mulvad til at tabe kæben:   »Historier med den kraft og enkelthed kommer der måske en eller to af hvert 10. år«

LARS SKREE

Britisk filmstuderende elsker oscarnomineret dansk dokumentar: »Jeg følte, jeg var vidne til noget særligt«

Martin Lehmann

Bodilvinder om dansk dokumentar­film: »Vi kan sige, vi er førende i verden«

Michella Bredahl

Særligt én scene i dokumentar om gadebørn i Seattle har påvirket Eva Marie Rødbro:  »Jeg kan næsten ikke tænke på det uden at græde«

Miriam Dalsgaard

Sun Hee Engelstoft følte sig medskyldig i Amy Winehouses død, da hun så dokumentaren om hende

Peter Hove Olesen

Sidste års vindere på CPH:DOX foretrækker dokumentarer, der sætter gang i publikums tanker:   »Da jeg så den første gang, følte jeg, at jeg var ved at blive kvalt bagefter«

Finn Frandsen

Mads Brügger udpeger sine yndlings­dokumentarer:   »Det er en film, der til fulde demonstrerer dokumentarfilmens styrke og betydning som genre«