0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

I spil til en Oscar: 'Pieces of a Woman' er en rigtig skuespiller-film

Kornél Mundruczó og Kata Wébers første amerikanske film om tabet af en nyfødt og den efterfølgende sorgproces er barske og tydeligt symbolske løjer.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Benjamin Loeb / Netflix/Netflix
Foto: Benjamin Loeb / Netflix/Netflix

Sean (tv.) spillet af Shia LaBeouf og Martha (Vanessa Kirby) er ved at miste både sig selv og hinanden i sorgen over tabet af deres lille datter, der uventet og uden forklaring dør, kort tid efter hun er blevet født.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det tager ofte langt mere end 25 minutter at føde et barn. Men i Kornél Mundruczó og hans partner Kata Wébers ’Pieces of a Woman’ er en af de første scener, hvor vi følger en hjemmefødsel, uendelig, selv om den uklippede scene ikke varer mere end knap en halv time. I filmtid er det bare en evighed. Og fordi der ikke klippes væk fra seancen, får vi ikke en pause fra smerterne og lidelserne.

Selv om det er barske løjer sådan at blive kastet hovedkulds ind i den blodige og snaskede begyndelse på et liv, er det også en smuk scene. Indtil det pludselig bliver grumt, tragisk. For på trods af at jordemoderen har konstateret hjertelyd flere gange under processen, og barnet giver sig til at græde efter nogle hektiske minutter ude i verden, dør den lille pige straks efter i armene på sin mor. Det er ubærligt.

Obduktionen giver ingen forklaring, der er tale om vuggedød, altså uventet og uforklarlig spædbarnsdød. Hvor skal man så placere skylden, hvor skal parret parkere de påtrængende eksistentielle spørgsmål? De har ingen steder at lægge sorgen til at marinere, så den bliver lettere fordøjelig og nemmere at sluge. De har ingen guder at bede om trøst. De prøver halvhjertet at bebrejde hinanden, men heller ikke det giver nogen spiselige forklaringer, indser de begge.

Shia LaBeouf og Vanessa Kirby spiller parret Sean og Martha, der mister et barn og i den efterfølgende proces også er ved at miste både sig selv og hinanden.

Britiske Vanessa Kirby, der inden denne film var mest kendt for at spille prinsesse Margaret i tv-serien ’The Crown’, vandt prisen for bedste skuespillerinde på Venedig-filmfestivalen sidste år og er tippet til at blive oscarnomineret for sit kontrollerede spil i ’Pieces of a Woman’. Og det er da også en rigtig skuespillerfilm: Det er præstationerne, der først og fremmest formidler sorgens kompleksitet. Symbolismen i filmen er nemlig temmelig bastant. Det vender jeg tilbage til.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Thomas Thorhauge

Jørgen Leth + Simon Staho:  Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Laura Poitras + James Marsh i ilmsamtale:  Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Phie Ambo + Michael Madsen i filmsamtale:  Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«