0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Arkæologer graver for livet i skyggen af en truende krig

’The Dig’ beviser, at arkæologi ikke behøver en faraonisk forbandelse for at være spændende dramatisk stof.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Ralph Fiennes og Carey Mulligan har de to hovedroller i 'The Dig'.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Umiddelbart ligner arkæologens endeløst tålmodige pillearbejde måske ikke det mest højdramatiske stof, men hvis man betragter arkæologerne som de sande tidsrejsende, forholder det sig noget anderledes.

I Simon Stones ’The Dig’ fortælles historien om et af de mest berømte fund i England. Nemlig udgravningen af en gravhøj med et skib og en guldskat fra merovingernes tid i Sutton Hoo. En udgravning, som blev anført af den glemte amatørarkæolog Basil Brown, og som fandt sted i tiden lige op til Anden Verdenskrigs udbrud.

Så betyder den slags overhovedet noget i det store billede, når mørket sænker sig med krig, død og ødelæggelse? Ja, måske er det netop da, man har brug for det store billede, som gør fortidens mennesker levende for os og placerer vores lille liv med alle dets sorger og glæder i en stor historie, der begynder længe før os og ender med noget, vi kun kan gisne om.

’The Dig’ udspiller sig på et tidspunkt, hvor ingen af dramaets aktører ved, at England står foran at ville blive forandret for altid. Dets storbyer vil blive bombet i smadder og genopbygget som moderne. Som modtræk mod blokade og isolation vil det gamle hyggelige og idyllisk udseende ’hobbitlandbrug’ blive omlagt til effektivt storlandbrug og monokultur, der vil ændre det engelske landskab for altid.

Filmens to hovedpersoner er, i modsætning til Howard Carter, der efter udgravningen af Tutankhamons grav var datidens arkæologiske superstjerne, to af arkæologiens ukendte helte. Ralph Fiennes spiller den autodidakte arkæolog Basil Brown, der sammen med den unge enkefrue Edith Pretty, spillet af Carey Mulligan, tager initiativ til at udgrave en kæmpehøj på oberstenkens jord. De har begge på fornemmeren, at der gemmer sig noget særligt i en aflang kæmpehøj, som alle andre har troet for længst var plyndret af gravrøvere.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Thomas Thorhauge

Jørgen Leth + Simon Staho:  Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Laura Poitras + James Marsh i filmsamtale:  Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Phie Ambo + Michael Madsen i filmsamtale:  Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det