0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Frelst klimafilm på dansk festival: De lange nærbilleder af Dan Jørgensen og Ida Auken, når de ser allermest bekymrede eller stålsatte ud, er bare for meget

Phie Ambo forblændes af ildsjælene bag den danske klimalov i dokumentaren ’70/30’, hvor Ida Auken, Dan Jørgensen og de unge aktivister får for lidt modstand til at levere overbevisende argumenter.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Hansen&Pedersen
Foto fra filmen: Hansen&Pedersen

Klimaminister Dan Jørgensen og daværende formand for Klimaudvalget Ida Aukens kamp for en klimalov reduceres til walkover uden værdig modstand i Phie Ambos ’70/30’,

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

»Hellere en kælling end en kylling«. Sådan siger Ida Auken i Phie Ambos dokumentarfilm ’70/30’, hvor Auken som formand for Klimaudvalget er en af hovedkræfterne bag verdens mest ambitiøse klimalov i 2019. Den klimalov der skal sikre, at Danmark lever op til regeringens målsætning om at have reduceret vores udledning af drivhusgasser med 70 procent i 2030.

Ambos kamera surfer på den grønne bølge, der blev sat i gang i 2019 af tusinder af danske børn og unge, som indtog gaderne med krav om øjeblikkelig handling fra den voksne generation. Samme år vandt Socialdemokratiet valget på et grønt mandat og skulle sammen med støttepartierne imødekomme råbet fra gaden og gøre Danmark til et foregangsland i klimakampen.

Det er dér, lige efter valget, at Phie Ambo har fået adgang bag kulisserne under de forhandlinger, der skal samle Christiansborg, erhvervslivet og borgerne i en fælles front formuleret i en ny klimalov.

På Christiansborg ser vi især klimaminister Dan Jørgensen (S) lede slaget på den strategiske bane som en garvet general, der ved, hvornår man skal slække og stramme tøjlerne for i sidste ende at vinde krigen. Ida Auken (dengang radikal) er officeren, der kæmper slag for slag med taktisk kløgt og et kompromisløst fokus på målet. På flankerne står de unge klimaaktivister Esther Kjeldahl og Selma de Montgomery og trækker Auken i ørerne, når de synes, at det går for langsomt inde på Borgen.

Det koordinerede slag er modigt og heroisk, og det vækker umiddelbart et håb for fremtiden at se, hvor indædt og intelligent vores politikere kæmper for sagen, når vi ikke kigger. Men man begynder snart at føle sig manipuleret, efterhånden som både de gode og de onde forstener i stereotyper i en frelst fortælling om den rette indstilling.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Mads Nissen

Christina Rosendahl vender altid tilbage til samme scene, inden hun går i gang med en ny film:   »Det varer 12 minutter, og det er den fedeste sekvens i filmhistorien«

Ulysse del Drago

Dansk instruktør:  Jeg skal ikke lyde som en helgen – men vi bør boykotte Netflix

Stine Heilmann

Mikala Krogh om instruktøren bag hendes favorit­dokumentar: »Der er få af hans film, der ikke er fuldstændigt fremragende«

Oscarnomineret dokumentar fik Eva Mulvad til at tabe kæben:   »Historier med den kraft og enkelthed kommer der måske en eller to af hvert 10. år«

LARS SKREE

Britisk filmstuderende elsker oscarnomineret dansk dokumentar: »Jeg følte, jeg var vidne til noget særligt«

Martin Lehmann

Bodilvinder om dansk dokumentar­film: »Vi kan sige, vi er førende i verden«

Michella Bredahl

Særligt én scene i dokumentar om gadebørn i Seattle har påvirket Eva Marie Rødbro:  »Jeg kan næsten ikke tænke på det uden at græde«

Miriam Dalsgaard

Sun Hee Engelstoft følte sig medskyldig i Amy Winehouses død, da hun så dokumentaren om hende

Peter Hove Olesen

Sidste års vindere på CPH:DOX foretrækker dokumentarer, der sætter gang i publikums tanker:   »Da jeg så den første gang, følte jeg, at jeg var ved at blive kvalt bagefter«

Finn Frandsen

Mads Brügger udpeger sine yndlings­dokumentarer:   »Det er en film, der til fulde demonstrerer dokumentarfilmens styrke og betydning som genre«