0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Man efterlades i en halvsvimmel rus over så lovende en instruktør

Jonas Kærup Hjort afviser nutidens filmsprog med fortidens avantgarde i sin spillefilmsdebut. Paradoksalt nok giver det håb for dansk films fremtid.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Kilde: Solaris Film

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det ligger lige for at kalde dette stykke filmede absurd teater for en kafkask fortælling. Fokus er nemlig på et uigennemskueligt bureaukrati, der forklejner sin hovedperson, indtil al menneskelighed er udtørret.

Den spillefilmsdebuterende danske instruktør Jonas Kærup Hjort synes dog først og fremmest inspireret af Kafkas ledemotiv om den umenneskelighed, der opstår af sociale relationer. ’Den næstsidste’ er en film, der undersøger, hvordan mennesker behandler hinanden, når ydre omstændigheder forvandler os til bæster og afslører næstekærligheden som en illusion.