0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Indblik. Den cambodjanske dukkefilm om folkemord 'The Missing Picture' fortæller en hidtil uafdækket historie. Foto fra filmen / CPH:DOX

Cph:Dox
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kommentar: CPH:DOX tager det gode tunge løft

Politikens Dorte Hygum mener, der er brug for politiske dokumentarer.

Cph:Dox
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Man kan ikke se det i hovedkonkurrencen. Der fortsætter CPH:DOX helt i tråd med festivalens oprindelige udgangspunkt som det forum, der ville og viste sig at kunne nedbryde de konforme forestillinger om dokumentarfilm.

CPH:DOX har en stor del af æren for, at det herhjemme i stigende grad betragtes som naturligt, når instruktører bruger fiktionsgreb også i dokumentarer i stedet for at have den affældige opfattelse, at film fra virkeligheden bør stile mod en objektiv autenticitet.

Det er godt gået af en kun 10-årig festival at have flyttet så meget på det dokumentariske genrebegreb, at det har givet genklang verden over.

Det gode tunge løft Men man kan se det i andre af festivalens programserier i år, at den nu i højere grad end tidligere retter fokus på den undersøgende politiske dokumentar, der er hårdt brug for.

Det daglige verdensomspændende nyhedsflow er i endnu mindre grad efter finanskrise og dagbladsnedgang i form til at tage det gode tunge løft, det kræver at finde historier selv.

Både økonomisk og menneskeligt er det en enorm udfordring at vende og dreje vinkler, bruge måneder eller somme tider år på at følge dem og nå frem til nuancerede konklusioner, der kan ruske denne her kugle af en klode lidt, så det hele skælver som snefnug i en rystekugle.

Foregangsdokumentarister
For dokumentarister lykkes det indimellem at rykke en balance og give næring til et publikum, der ønsker sig grundige fortællinger til eftertanken.

Danskerne Katrine Philp, Ditte Haarløv Johnsen og Karen Stokkedal Poulsen præsenterer på CPH:DOX i år film om henholdsvis kvoteflygtninge, flygtningestrømmen fra Afrika og en EU-fredsmæglers forsøg på at løse uenighed mellem Serbien og Kosova.

Karen Stokkedal Poulsens film er blandt de værker, der deltager i konkurrencen om at modtage den nye pris, FACT:AWARD, der er indstiftet af CPH:DOX og Dansk Journalistforbund i fællesskab.

Prisen dedikeres til film fra feltet mellem dokumentarisme og dybdegående journalistik, og en af tankerne med den kunne være at opmuntre flere instruktører til at gå i den retning.

Seriøs journalistisk arkæologi og overraskende, grænsebrydende æstetik kan sagtens finde hinanden i politiske dokumentarer.

Det ser man i herboende Joshua Oppenheimers mange gange prisbelønnede ’The Act of Killing’ fra sidste år og cambodjanske Rithy Panhs festivalaktuelle dukkedokumentar ’The Missing Picture’: to eksempler på dokumentarer om hidtil uskildrede folkemord. I begge film er scenografi og fortælleform genrebrydende.

Prominent besøg

I den ligeledes festivalaktuelle ’The War Campaign’ fra i år undersøger danske Boris Bertram optakten til Irakkrigen.

En skarp klipning er med til at gøre den film til noget af en politisk thriller. Researchen bag Alex Gibneys film om WikiLeaks og den kontroversielle whistleblower Julian Assange er også udmattende tung. Til gengæld er emnet stærkere end nogen fiktiv spændingsfilm.

CPH:DOX kunne sagtens have gjort årets politiske fokus endnu mere synligt i festivalens program ved at indbyde flere interessant filmede dybtgående undersøgelser til hovedkonkurrencen.

En æstetisk prisværdig film bliver kun endnu bedre, hvis den også fortæller en historie, der gør alvorligt indtryk.

LÆS OGSÅ

Men der er i al fald én stor kunstnerisk og politisk skikkelse i hovedkonkurrencen.

Nemlig kinesiske Ai Weiwei. At hans nye dokumentar, ’Stay Home!’, har verdenspremiere på festivalen, er et lovende statement.

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    SPECIAL: Roskilde i hjertet (3): »Det var bare så uvirkeligt at man kunne dø af at være på den plads«
    SPECIAL: Roskilde i hjertet (3): »Det var bare så uvirkeligt at man kunne dø af at være på den plads«

    Henter…

    Pernille var 16 år gammel og den eneste punker i Tommerup på Fyn, hvor hun kom fra. Det var år 2000, og hun var taget til Roskilde Festival med nogle venner for at høre musik og for at blive grebet af det store fællesskab. Fredag aften stod hun Orange Scene, klar til at høre The Cure, hendes yndlingsband, da en mand trådte frem på scenen og græd. ”People have died”, sagde han.

  • Pelle Rink/Ritzau Scanpix

    Du lytter til Politiken

    3. juli: Hvorfor undersøger medierne ikke om drab på Bornholm var racistisk?
    3. juli: Hvorfor undersøger medierne ikke om drab på Bornholm var racistisk?

    Henter…

    I sidste uge døde en 28-årig mand i Nordskoven ved Rønne. Senere samme dag anholdt de to brødre, som nu sidder fængslet. De har indrømmet, at de slog manden i skoven, men nægter et overlagt drab. Den døde mand var sort, og de to anholdte er hvide. En af dem har en video liggende på Facebook, hvor man kan se, at han har et hagekors på benet. Og ifølge politiet lagde en af dem et knæ på den dræbtes hals. Ligesom da George Floyd blev dræbt af betjente i USA.

    Alligevel tror politiet ikke, at drabet handler om race. Men kan det være rigtigt? Hvorfor tror medierne på politiet? Og har Politiken gjort det godt nok?

  • Du lytter til Politiken

    SPECIAL: Roskilde i hjertet (2/3): Hiphop, jordhugga – og den nye lyd fra klubberne
    SPECIAL: Roskilde i hjertet (2/3): Hiphop, jordhugga – og den nye lyd fra klubberne

    Henter…