0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Festival viser animerede kunstværker og klassiske rævestreger

Selv om digital 3D-teknik stormer frem i animationsbranchen viser en gammeldags stop-motion dukkefilm stadig nye veje.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
cphpix
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
cphpix
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ny teknologi skaber nye fortælleformer og nye forventninger hos os tilskuere – som vi lige nu oplever det med den digitale 3D-tekniks sejrsgang gennem filmstudier og biografsale.

Ikke mindst med animationsfilmen, hvis accelererende triumftog nærmest ligner en Blitzkrieg mod alt gammeldags:

I februar 2009 fik vi den første af de nye 3D-film, Disneys ’Bolt’, i de tre danske biografer, der dengang turde investere i den ny fremvisningsteknik.

Men allerede nu, et år senere, og efter film som James Camerons ’Avatar’ og Tim Burtons ’Alice i Eventyrland’, projekteres hver tredje europæiske animationsspillefilm som 3D-animation, og Danmark kan vise film i den ny teknik i over 30 biografsale.
Primitiv modreaktion

Des mere bemærkelsesværdigt er det, at CPH PIX med sit animationsfilmprogram i år minder os om, at det omvendte stadig gælder: Kunstnerisk fornyelse kan udmærket finde sted uden alle de nymodens hummelejstreger. Som vi også har set det bekræftet sideløbende med 3D-triumftoget.

Næppe havde kongen af digitalanimationen, Pixars John Lasseter, sat sig til rette som chef også for Disneys animationsspillefilm, før studierne med ’Prinsessen og frøen’ vendte tilbage til den helt igennem håndlavede tegnefilm for hele familien.

ANMELDELSE:

Og fra den anden side af jordkloden kom samtidig den overrumplende australske succes ’Max & Mary’, en storslået billedtragedie for voksne mennesker om skrøbelig kontakt mellem to kiksede, ensomme sjæle på hver sin halvkugle – skabt i ’claymation’, dvs. modellervoksdukker filmet i stop-motion.

ANMELDELSE:

Bondegård og børneklassiker
Forsøgene på at nå et nyt, voksent publikum er nok en lige så vigtig kilde til fornyelse af fortælleteknik og -tematik i animationsfilmen i disse år.

På CPH PIX bekræftes det af belgiske Stephane Aubiers spillefilmslange animationsfilm ’A Town Called Panic’. Her er figurerne bondegårdsdyr med plader under fødderne til at stå oprejst på, og panikken i landsbyen skyldes moderne teknik – en online fejlbestilling af 50 millioner mursten. I stedet for bare de 50 sten, Indianer havde tiltænkt Hest som fødselsdagsgave.

Bandeordswestern

»Tænk Teletubbies møder South Park«, så har du en idé om argentinske Ayar Blascos »bandeords-western« ’El Sol’, hævder CPH PIX’ prog