0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Andersen intenst

Træt af at høre om H.C. Andersen? Ikke efter at have slået øjne og ører ud til Anne Wivels samtalefilm.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Filmanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Filmanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Med filmen 'En gal, en elsker eller en poet' lykkes det Anne Wivel at gøre noget, der ikke er let på det her tidspunkt af året.

Oven på mange måneder med Hans Christian Andersen-tilbud af enhver art er det med en vis mæthedsfølelse, man giver sig til at se Wivels film, hvori Niels Birger Wamberg, Kathrine Lilleør og Johannes Møllehave taler om Andersen.

Ikke desto mindre er det en dokumentarfilm, man bliver Andersen-sulten af at se.

Anne Wivel præsenterer ikke de tre medvirkende Andersen-kendere, for det er ikke nødvendigt for filmen.

Forfatteren Niels Birger Wamberg, sognepræsten og debattøren Kathrine Lilleør og den talende og skrivende præst Møllehave går direkte om bord i en analyserende samtale om sprog og betydninger i nogle af Andersens historier og dagbøger.

Det er først og fremmest de tre menneskers viden, engagement og formidlingsevne, som bærer filmen. Men Anne Wivel har indlagt nogle pauser i form af langsomme, mennesketomme billeder fra nuets Danmark og sort-hvide passager med interview eller oplæsning.

Pauserne er fornuftige, for i andre passager taler de tre medvirkende en ad gangen, men meget tæt. Først taler den ene ud om sammenhængen mellem forfatteren og forfatterskabet, mens de andre to ansigter lytter opmærksomt. Derefter står en anden for tur til at tale.

Nogle gange gør fortolkninger synligt indtryk på samtalepartnerne, og den intense interesse for Andersens ord smitter ud gennem filmlærredet eller fjernsynsskærmen. 'Skyggen' og 'Skarnbassen'. 'Fyrtårnet', 'Nattergalen', 'Svinedrengen' og 'Den lille havfrue'.

Man får sådan en umanerlig lyst til at læse historierne, mens man ser filmen.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere