Det er perfekt, at Hannah Horvath aka Lena Dunham i første scene i første afsnit af femte og næstsidste sæson af ’Girls’ har matchet sine løse mønstrede natbukser med en poset sort sweatshirt med påskriften ’I WOKE UP LIKE THIS’. Foran hende flipper bedsteveninden Marnie ud over sin regnvejrstruede bryllupsdag. Hannahs arbejdsopgave er at »manøvrere aftaler, når hår- og makeupstylisten ankommer«, hvortil alle brudepiger så skal pyntes efter Marnies ’vision’.
’I WOKE UP LIKE THIS’ er blevet et hashtag og sådan noget, der står på hippe kaffekrus, efter at Beyoncés bad ass-feministiske hit ’Flawless’ gjorde frasen til en slags poppens sejeste stoltheds-erklæring på vegne af alle kvinder – selv om den åbenlyst bedst passer på grotesk-perfektionerede Beyoncé selv.
POLITIKENS POPTILLÆG
Når Hannah stener med den sweatshirt på foran perfektionsdesperate Marnie, er det både tidstypisk ironisk (som i: Ha ha, se lige hvor meget jeg ikke er Beyoncé), men også en hyldest. For der er ikke noget modsætningsforhold mellem Lena Dunhams hyggedellede jeg-accepterer-og-elsker-min-egen-imperfektion-men-klynker-også-tit-over-den-Hannah Horvath fra ’Girls’ og jeg-er-en-pisserig-popgudinde-selv-når-jeg-skider-Beyoncé.
Dunham og Beyoncé arbejder i samme populærkulturelle hær i kampen for skamløs selvrespekt. De tilbyder henholdsvis det identificerbares øjeblikkelige aflad og det sublimes inspirerende energi til millioner af mennesker – inklusive mig. Jeg vågnede også op. Som mig. På godt og ondt.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Få det store overblik for 1 kr.
Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind