Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kunstdepot. En del kunstværker fra byens rum skal bo hos Metroselskabet i Ørestad i de syv år, Cityringbyggeriet er planlagt til at vare. Publikum herude er primært opsynsmanden Plads-Preben og mågerne. Her ses Svend Wiig Hansens værk 'Slægt løfter slægt'.
Foto: Miriam Dalsgaard (arkiv)

Kunstdepot. En del kunstværker fra byens rum skal bo hos Metroselskabet i Ørestad i de syv år, Cityringbyggeriet er planlagt til at vare. Publikum herude er primært opsynsmanden Plads-Preben og mågerne. Her ses Svend Wiig Hansens værk 'Slægt løfter slægt'.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Metro tvinger kunst i eksil

Anlægsbyggeriet af Metro Cityring gnaver sig ind i København - og i byens kunst. Flere værker har måttet vige pladsen til fordel for Metroselskabets maskiner.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det lugter lidt af dårlig planlægning.

Tre nye kunstpladser stod for få måneder siden klar som dele af et byrumsprojekt i det såkaldte Spydspidskvarter på Nørrebro. Og allerede nu bliver kunsten revet ned, pakket væk og sendt i eksil. Der er ellers samlet set investeret 21 millioner kroner i projektet.

»Det er rigtigt, at det kan virke lidt som et ’Ebberød Bank’-projekt«, siger Kurt K.J. Christensen, leder af Spydspidsprojektet og chefkonsulent hos rådgivningsfirmaet SBS.

LÆS OGSÅ »Vi har holdt mange koordinerende møder i god tid i forvejen. Men det her er et resultat af, at Metroselskabets byggeprojekt pludselig skred utrolig hurtigt frem, og at entreprenøren stillede krav om, at jordtransporten skulle fylde mere i byrummet end forventet. Det her er den hurtigste og nemmeste løsning for dem«, siger han. Spydspidskvarteret er et trekantet område afgrænset af Ågade, Jagtvej og Laurids Skaus Gade på Nørrebro. Og her må kunstprojektet ’Den hemmelige have’ og tre granitplinter, tegnet af Torben Schönherr og udsmykket af billedhuggeren Morten Stræde, altså underordne sig Metroselskabets maskinpark af gravkøer, bobcatte og gummigeder frem til 2018, hvor den nye Metro Cityring ventes at stå færdig. 'Den hemmelige have' Syv års eksil er meget for et kunstprojekt. Og Kurt K.J. Christensen har ikke helt opgivet kunstkampen. Han er sammen med beboerne og kunstnerne i dialog med Metroselskabet om muligheden af, at ’Den hemmelige have’ og plinterne i stedet flyttes fem meter ind på kunstpladsen, så de ikke er i farezonen for at blive beskadiget af de masende arbejdsmaskiner og kan blive stående de syv år, metrobyggeriet er sat til at vare. ’Den hemmelige have’ og plinterne skal dog under alle omstændigheder flyttes snarest muligt. Allerede inden for de kommende uger ventes de ifølge Metroselskabet at skulle slutte sig til ’Fiskerkonen’, Bjørn Poulsens ’Prometheus’, springvandet ’Drengebarn med fiasko’, klokketårnet fra Nørrebroparken, enorme mængder af stablede fliser og bjerge af brosten fra byens rum, der har fået nyt, midlertidigt hjem på en opbevaringsplads i Ørestad.

11 monumenter har holdt flyttedag
Helt præcis 11 monumenter og kunstværker har allerede holdt flyttedag. Nogle er sendt på orlov andre steder i byen, mens de fleste skal tilbringe ventetiden hos Metroselskabet på Amager.

Et af de kunstværker, der er flyttet i depot, er granitstatuen ’Fiskerkonen’ fra Gammel Strand. Hun står nu sørgmodigt og spejder ud gennem morgendisen på Amager – revet ud af sine vante omgivelser over for Christiansborgs Slotskirke, hvor hun har stået siden 1940.

I dag står hun på en øde grusplads langt ude i Ørestad med ryggen til en stålcontainer med logoet P&O i store fede typer. Den grånende novemberhimmel hænger som blytunge gardiner om skuldrene, og morgenduggen løber som tårer ned over de buttede granitkinder.

Ugleset bronzeskulptur
Et andet sted i byen har kunstflytningen nærmest vakt glæde.

Sidste vinter flyttede Svend Wiig Hansens bronzeskulptur ’Slægt løfter slægt’ fra den brolagte plads ved Gammel Strand ud på Metroselskabets opbevaringsplads. Og den omkring fire meter høje skulpturs flyttedag var for en del beboere en glædelig begivenhed.



Det var en glæde, der gik så vidt, at Københavns teknik- og miljøudvalg i foråret blev bedt om at tage stilling til en permanent flytning af Svend Wiig Hansens skulptur, der blev rejst i 2000 til minde om landets første kulturminister, Julius Bomholt. Kommunen har investeret små 3 millioner kroner i værket. Beboerne omkring Gammel Strand synes ifølge lokaludvalgets sagsakter generelt bare ikke om skulpturen og dens placering på den brolagte plads.

Bliv bare på Amager
Desuden argumenterer beboerne i deres løsningsforslag til kommunen for, at skulpturen vil egne sig endnu mindre til pladsen på Gammel Strand, når metrostationen er etableret i 2018.

Og beboerne foreslår forsigtigt i korrespondancen, at skulpturen da kan blive på Amager og bo permanent i Byparken i Ørestad. Men det er ikke et forslag, der er faldet i god jord:

»Jeg er meget tilfreds med, at den diskussion i øjeblikket er sparket til hjørne«, siger Jens Peter Munk, fagansvarlig for Københavns Kommunes monumenter ved Center for Park og Natur.

»Der er syv år til, at vi skal reetablere de forskellige pladser med deres kunstværker og monumenter, så mon ikke holdningen er en anden, når vi når dertil«, siger han.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Som udgangspunkt skal de alle flyttes tilbage igen«

Også Metroselskabet pointerer, at man forventer, at kunsten skal vende tilbage til de steder og pladser, der har været berørt af byggeriet.

»Vores primære opgave i forhold til monumenter og kunstværker, der står rundt om i byen på steder, hvor vi bygger, er at sikre, at der ikke sker dem noget. Derfor flytter vi dem til andre lokaliteter, og en del køres til opbevaring. Som udgangspunkt skal de alle flyttes tilbage igen, når byggearbejdet er færdigt – medmindre andet aftales med myndigheder og ejere til skulpturerne«, siger Tom Kaj Christensen, der er anlægschef i Metroselskabet.

LÆS OGSÅ Men de næste mange år kan Wiig Hansens ’Slægt løfter slægt’ blive stående på opbevaringspladsen på Amager – tung og mørk i en helt ubemærket kraftanstrengelse mod den grå novemberhimmel.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

I ny og næ moser opbevaringspladsens opsynsmand – Plads-Preben – forbi i sin grønne teleskopløfter, og ellers er publikum oftest måger, der svæver forbi de to bærere og den balancerende kvinde.

FACEBOOKBliv ven med Politiken

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden