0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Hvem skal egentlig redde kunsten?

Medierne fokuserer for meget på nyheder, kritiserer ung kunstformand.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
FRANDSEN FINN
Foto: FRANDSEN FINN

Kunstdebat. Samtidskunsten er stort set usynlig i mediebilledet, og den bliver derfor opfattet som uforståelig og uvedkommende for de mennesker, der potentielt kunne være interesserede.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Denne artikel handler om kunst. Men på den forkerte måde. Helst skulle pladsen være brugt på at gå tæt på en kunstners arbejde, eller den skulle forklare en ny tilbøjelighed blandt kunstnere, så læseren kunne blive klogere på, hvad der røre sig i samtidskunsten.

I hvert fald hvis man spørger formanden for foreningen Unge Kunstnere og Kunstformidlere (UKK), Dagmar Krøyer. Hun er en af de ni kunstfaglige personer, der deltager i debatten om samtidskunstens rolle i mediebilledet. En debat, som netop nu udfolder sig intenst på det danske kunstmagasin på nettet, Kunsten.nu.

Til Politiken siger Dagmar Krøyer:

»Kunsten har noget på hjerte, og den skal tages alvorligt. Jeg efterlyser, at medierne tager en oplysende rolle på sig og er mere nysgerrige i forhold til nye tendenser, og at de forklarer, hvad det er, kunstnerne bøvler med. Der er alt for meget fokus på nyheder og på at tale med Tordenskjolds soldater«.

Samtidskunsten er usynlig
Udgangspunktet for hele debatten er den underliggende påstand, at samtidskunsten stort set er usynlig i mediebilledet, og at den derfor bliver opfattet som uforståelig og uvedkommende for de mennesker, der potentielt kunne være interesserede.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu