Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
regnbue. Inde fra Olafur Eliassons installation vil folk komme til at se byen og bugten i nyt, farvet lys. Udefra ses den som et gigantisk vartegn for byen. Foto: Mathias ChristensenOlafur Eliassons nyeste storværk, ’Your Rainbow Panorama’ i  Aarhus, er en cirkelformet 150 meter lang og 3 meter bred rundgang udført i glas i alle spektrets farver. Cirklen har en diameter på 52 meter og er monteret på søjler knap 4 meter over museets tagflade. I forbindelse med værket kommer der også et nyt trædæk på taget med cafeområde. Eliassons tidligere værker i det helt store format har været ’The Weather Project’ med kæmpesolen  på Tate Modern i London 2003 og ’New York City Waterfalls’ på Hudson River i New York 2008. Regnbueværket er tænkt med en blank kugle i midten med indbygget prisme til at fange solens stråler over Aarhus. Penge til kuglen forsøger ARoS nu at rejse. Værket i Aarhus er finansieret af Realdania.

regnbue. Inde fra Olafur Eliassons installation vil folk komme til at se byen og bugten i nyt, farvet lys. Udefra ses den som et gigantisk vartegn for byen. Foto: Mathias ChristensenOlafur Eliassons nyeste storværk, ’Your Rainbow Panorama’ i Aarhus, er en cirkelformet 150 meter lang og 3 meter bred rundgang udført i glas i alle spektrets farver. Cirklen har en diameter på 52 meter og er monteret på søjler knap 4 meter over museets tagflade. I forbindelse med værket kommer der også et nyt trædæk på taget med cafeområde. Eliassons tidligere værker i det helt store format har været ’The Weather Project’ med kæmpesolen på Tate Modern i London 2003 og ’New York City Waterfalls’ på Hudson River i New York 2008. Regnbueværket er tænkt med en blank kugle i midten med indbygget prisme til at fange solens stråler over Aarhus. Penge til kuglen forsøger ARoS nu at rejse. Værket i Aarhus er finansieret af Realdania.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Million-regnbue sætter Aarhus på den anden ende

Olafur Eliassons nye storværk åbner senere på foråret, men er der allerede.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I nabogaden til kunstmuseet ARoS i Aarhus bor et par, der har fået en helt ny juleleg.

Da Olafur Eliassons gigantinstallation på museets tag begyndte at skyde op ved juletid, sad de med nogle gæster, da solen åbenbart havde nået et bestemt punkt på himlen:

Med et blev hele deres lejlighed badet i rødt lys fra kunstværket overfor.

LÆS OGSÅ

»Og nu har de fortalt mig, at de har bestemt, at de hvert år på den dato og på det klokkeslæt vil mødes i samme stue og holde julefrokost, mens de venter på den røde farve«, fortæller museumsleder Jens Erik Sørensen.

Han er en glad mand for tiden. For 60 millioner kroner kunstværk, doneret af Realdania, skyder op på hans museumstag, 50 meter over byens tage.

»Det er et kæmpemæssigt billboard, synligt fra byen og bugten. Det er et nyt internationalt vartegn for Aarhus«, mener han om det kunstværk i byen, som aarhusianere og tilrejsende snart kommer til at indtage.

Aarhus' nye skyline
Sidst i maj vil dansk-islandske Olafur Eliasson træde forrest i en 150 meter lang rundgang gennem den nye glasring, der vil vise Aarhus og det indre Kattegat i samtlige spektrets farver, efterhånden som man når kompasset rundt.

Men allerede nu kan den farvede ring, der som en snurrende propel hæver ARoS fra grunden, ses fra store dele af byen. Som en tilfældig forbipasserende ved ARoS, Ingelis Nielsen fra Aalborg, siger om sit første møde med ’Your Rainbow Panorama’:



»Jeg troede, det var løgn! Jeg havde hørt om den, men pludselig rejste den sig foran os, da vi kom kørende, og jeg tænkte: »Guud, hvor er den flot op mod den blå himmel««.

Eller som det lyder fra tegnestuechef Frederik Schou-Hansen fra Schmidt, Hammer & Lassen, der tegnede museet, men som sammen med resten af byen har måttet vente på fonde og penge nok til, at det kompakte bygningsværk kunne få sit løft mod himmelen:

»Aarhus’ skyline er ændret for altid. Det her vil brande byen ud over Østjyllands snævre grænser«.

Sol, vandfald, regnbue
ARoS er skabt ud fra en tanke om at bevæge sig fra helvede til himmelen, frit efter Dantes guddommelige komedie. Nederst i de mørke kældre er Dantes ni kredse repræsenteret i form af ARoS’ ni rum, hvor man, som museumslederen siger, »kan se eksistentielle kunstværker og møde sig selv«. Trapperne, der svinger sig op gennem museumsrummet, er Dantes Skærsildsbjerg, »hvor man får renset sjælen, jo højere man når«. Men på taget allerøverst har der fra dag 1 manglet noget: ’Himmelen’.

Det er den, Olafur Eliasson tager kontakt med i kraft af sin cirkulære regnbue, der spænder over en diameter på 50 meter og tangerer samtlige ARoS-kvadratets fire facader.

LÆS OGSÅ

»Jeg har skabt et rum, der nærmest udvisker grænserne mellem indenfor og udenfor – hvor man bliver lidt usikker på, om man er trådt ind i et værk eller ind i en del af museet«, har kunstneren selv sagt om værket.

Jens Erik Sørensen er stolt og mener, at både Aarhus og Danmark kan være det samme:

»Først lavede Olafur Eliasson sin sol til Tate Modern i London. Så lavede han vandfaldene i Hudson River i New York. Nu kommer hans tredje store værk, regnbuen, til Aarhus – og Danmark. Det er en meget fin række, vi er kommet ind i«, siger han med en tilfreds lille gnæggen.

En accent
Og han er ikke alene om at tale om vartegn. Aarhus Cityforening har allerede placeret cirklen over kvadratet centralt i sit logo, og turistforeningen, Visit Aarhus, er for længst begyndt at bruge Olafur Eliasson i markedsføringen.

Fra Arkitektskolen Aarhus kan ’Your Rainbow Panorama’ ikke umiddelbart ses, men den er blevet bemærket, understreger lektor og ph.d. Boris Brorman Jensen, der har forsket i vartegn og city branding.

»Sådan en installation forandrer byrummet markant og vil klart komme til at betyde noget for byen. Den vil sætte en accent og blive et vartegn, man vil tage til Aarhus for at se«, vurderer Boris Brorman Jensen, der allerede nu har haft internationale gæster, som har spurgt, om de kunne komme til at se Olafur Eliassons nye værk.

»Selvfølgelig appellerer den i høj grad til den kreative klasse, men også de, der normalt ikke går på kunstudstilling, vil kende dens historie. Om det så er tugthusfangerne i arresten over for museet, tror jeg, de vil kunne opleve, at dagslyset bliver brudt på en ny måde«.

En glorie
I bibliotekets park en tilfældig hverdag før påske er der flere, der læner nakken tilbage og misser op mod solen og de glødende orangerøde farvebånd få hundrede meter væk. Fra universitetets humanistiske dekanat oppe nordpå er man så langt på afstand, at man både ser gult blive til orange og orange blive til rødt og violet, mens de, der befinder sig i Musikhusets park lige neden for ARoS, ser blåt tone ud i grønne nuancer i en bue adskillige etagemeter oppe.

»Det er ligesom en glorie. Det er, som om det er et helligt sted«, siger René Udengaard, der sammen med sine kammerater fra en 9.-klasse i Silkeborg er på tur til Aarhus.

Lidt derfra betragter Bjørn Kristensen fra Mårslet hele Olafur Eliassons farvespektrum.

»Jeg tror, at folk, der ikke lige er højkulturelle, vil gå på ARoS for at prøve at komme op i den«, mener han, mens en mand i blå kedeldragt fra Østjyske Hegn forsigtigt siger, at buen er pæn – og om ikke andre vil, som han siger, så vil i hvert fald hans kone sørge for, at han kommer op og ser den.

Helt nyt vartegn
Fra borgmesterkontoret skråt over for ARoS skal man læne sig længere ud, end godt er, hvis man skal dyrke Olafur Eliasson, men fra tårnet og Rådhuspladsen vil enhver borger eller gæst fremover blot skulle dreje hovedet en anelse mod vest – så er dagen malet grøn.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Museet med den kulørte ring og Arne Jacobsens stramme rådhusbyggeri står godt til hinanden, mener borgmesteren, der kalder byens nye kunstværk »kunst i absolut verdensklasse«.

LÆS OGSÅ

»Vi får et hovedværk af en stor dansk-islandsk kunstner og et helt nyt vartegn for byen«, siger Nicolai Wammen (S).

»Det vil få mange til at lægge vejen forbi Aarhus, og ud over at understrege Aarhus som en by med internationalt format tror jeg, at værket vil blive populært blandt byens borgere, fordi det ud over sin egen kvalitet er folkeligt i ordets bedste forstand: Alle kan opleve det«.

Flüggers farver
Også Musikhuset lige ved siden af ARoS tager godt imod den nye, farvede nabo, der set fra direktør Marianne Bedsteds kontor er mørkeblå. Men i en by, der gennem mange år har holdt gang i passionerede diskussioner om vandskulpturen på en af de største pladser, er der også skeptiske røster.

Rektoren for Det Jyske Kunstakademi, billedkunstner Jesper Rasmussen, er begejstret for »den store skala« og placeringen, der er synlig fra hele byen, og han forestiller sig også, at det vil blive en oplevelse at gå inde i regnbueringen og opleve byen i nye nuancer. Til gengæld har han et problem med et af kunstværkets mest uomgængelige karakteristika:

»Jeg har det svært med farverne. Det ligger selvfølgelig i regnbuekonceptet, at samtlige spektralfarver er i spil, men de fylder meget i det offentlige rum, og det er altid et problem, når man laver noget med så mange farver: Der går hurtigt Flüggers farvefabrik i det«, siger Jesper Rasmussen.

Alt tilrettelagt
En debat om et 60 millioner kroner dyrt værk, placeret i det offentlige rum, hører med og vidner om offentlighedens interesse, mener man indenfor på kunstmuseet.

»Men når man tænker på, hvor ofte man kan få diskussioner om en skulptur på selv den mindste plads, så er det utroligt, at vi her står med et monumentalt værk med den placering næsten uden at have hørt en negativ stemme. For mig at se fortæller det, at der er meget store forventninger til det her«, siger Jens Erik Sørensen.

LÆS OGSÅ

Det glæder han sig over. Jens Erik Sørensen har nemlig en plan: Olafur Eliassons værk indbefatter i sin grundtanke en 10 meter bred – og 10 millioner kroner dyr – blank kugle med et indbygget prisme, der er indstillet efter solhøjden over Aarhus året igennem.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Den kunne der ikke rejses penge til i første omgang. Alt er tilrettelagt, så en helikopter kan flyve den op på plads, forsikrer Jens Erik Sørensen. Det er bare pengene, der mangler »Men nu må vi se, hvor længe det varer, inden folk mangler noget«.

Læs mere:

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • 
    Folkemødet åbner. Statsminister Lars Løkke Rasmussen holder tale. Winni Grosbøll Borgmester. 
Christian Falsnæs performenskunstner får publikum sat i gang.

    Du lytter til Politiken

    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!
    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!

    Henter…

    Kristian Madsen og Amalie Kestler udpeger ugens vigtigste politiske begivenheder. Om regeringsdannelse og om Toga Vinstue. Og møder de politikere, som ellers burde bruge tiden på at danne en regering. Samt en der gik, og en der kom.

  • Du lytter til Politiken

    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...
    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...

    Henter…

    I dag begynder fire dage med Folkemøde på Bornholm - uden den slags debatter, der normalt vækker de store følelser. På Folkemødet diskuterer man De Store Ting. Alt det, som det organiserede Danmark synes er væsentligt at snakke om. Men hvad er dét så?

  • 15.000 mennesker er ansat til at gennemse det indhold, som Facebook vil skåne sine brugere for – videoer af mord, henrettelser eller mishandling af børn. Men hvem er de mennesker, der hver dag renser ud i internettets allermørkeste sider? Politiken har fulgt to af dem. ​

Forsiden