samspil. Simone Aaberg Kærn lagde ikke skjul på sine betænkeligheder  overfor Anders Fogh Rasmussen, men han stod fast og foretrak modstand frem for rygklapperi. Her ses de to ved  afsløringen af maleriet i går.  Foto: Joachim Adrian

samspil. Simone Aaberg Kærn lagde ikke skjul på sine betænkeligheder overfor Anders Fogh Rasmussen, men han stod fast og foretrak modstand frem for rygklapperi. Her ses de to ved afsløringen af maleriet i går. Foto: Joachim Adrian

Kunst

Portræt: Aktivisten og feministen bag statsministerportrættet

Foghs portrætmaler er altid helt sin egen, siger Simone Aaberg Kærns gallerist.

Kunst

Det var hverken det sikre, det traditionelle eller det mest oplagte valg, Anders Fogh Rasmussen og hans rådgivere foretog, da de valgte Simone Aaberg Kærn til at male statsministerportrættet til Christiansborgs vandrehal.

Men hende blev det, og kunstnerens gallerist gennem mange år, Patricia Asbæk, er ikke nær så overrasket, som Simone Aaberg Kærn selv blev.

Nok har kunstneren, piloten og feministen – bare et par af de roller, hun er mest omtalt for – nærmest ikke portrætteret før.

Og nok er det slet ikke malerier, hun er kendt for, men aktivistisk performancekunst.

Hun gør, hvad hun vil, og for eksempel skal hun absolut have hanekam netop nu, hvor jeg står med en masse erhvervsfolk, der gerne vil have hende til at male deres portræt

»Så ikkeborgerligt som muligt« Ligesom hendes personlige udtryk, som Patricia Asbæk udtrykker det, »er så ikkeborgerligt, som man næsten kan tænke sig«. Men galleristen i København kan alligevel se et match mellem den tidligere statsminister og kunstneren, der i 2002 fløj en bedaget enmotors propelflyver fra Lille Skensved, Danmark, til Kabul, Afghanistan, for at vise, at himmelrummet er frit og tilhører alle.

ANMELDELSE AF KÆRNS AFGHANISTANFILM

»De har begge to den her intensitet, og de er meget dedikerede: Når Simone sætter sig noget for, så gør hun det, og hun går hele vejen«, siger Patricia Asbæk om koblingen mellem den mand, der er blevet skildret som indestængt hulemand og kontrolfreak – og så kvinden, der er kendt for at brænde igennem og trodse autoriteter, fra hun var bz’er og kæmpede mod politiet, til hun blev kunstner og gennembrød koldt internationalt luftrum for at sætte sin spinkle Piper ned på en landingsbane i Kabul.

Simone Aaberg Kærn har ikke lagt skjul på, at hun selv var i tvivl, da hun som den første kvinde fik forespørgslen om at portrættere til Christiansborgs række af landsfædre.

Skulle hun, den antiautoritære, portrættere en magtens mand? Hvad med hendes kunstneriske integritet? Og kunne hun overhovedet male et portræt?

Teknikken skulle lige læres
Anders Fogh Rasmussen blev ikke skånet for nogen af overvejelserne, men han holdt fast.

Foretrak modstand for rygklapperi, tolkede Simone Aaberg Kærn, der begyndte at ane nye sider hos eksministeren.

LÆS KOMMENTAR

Så var der bare det med male- og portrætkompetencerne, men dem kunne man vel tilegne sig, mente kunstneren, der heller ikke var helt blank:

Forinden havde hun bl.a. malet den serie, Louisiana har købt, med 45 kvindelige kamppiloter fra Anden Verdenskrig.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Hun havde også netop malet et lille portræt af Niels Boserup, hvilket Folketingets kunstrådgiver, museumsdirektør Charlotte Sabroe, blev klar over, da hun havde fået kig på »en meget spændende kunstner«, som hun siger om Kærn.

Men den barokke lag på lag-portrætteknik, som Simone Aaberg Kærn og Anders Fogh Rasmussen lagde sig fast på efter først at have overvejet et videoportræt, den måtte kunstneren først lære. Og det gjorde hun så.
Hun er ying og yang

Simone Aaberg Kærn er pilot og ikke kamikazepilot, men hun kaster sig gerne ud i det ukendte, og hendes medlemskab af Eventyrernes Klub er ikke bare for sjov, lyder en gennemgående beskrivelse.

Redskaberne er mod, vedholdenhed, charme og en uomgængelig evne til at overtale gud og hvermand til alt.

Det hele foregår på Simone Aaberg Kærns egen måde, understreger Patricia Asbæk, der kan se en pendant i kunstnerens kollager:

Ud over at forholdet til himmelrummet trænger igennem fra en lyseblå baggrund, består kollagerne af dels et feminint, organisk præg med eksempelvis blomster, dels et teknisk, maskulint præg, ofte i form af flyvemaskiner.

»På samme måde er hun også selv både yin og yang: Hun er yndig at se på og sød og omsorgsfuld, men samtidig er hun stærk. Hun er feminist og mener, at en kvinde kan det samme som en mand. Og det efterlever hun, som når hun skaffer penge og helt frimodigt bare tager det der Rip-Rap-Rup-fly og flyver til Afghanistan«, siger Patricia Asbæk, der midt i roserne også vil stå ved, at man godt kan »blive hidsig« på Simone Aaberg Kærn:

»Hun gør, hvad hun vil, og for eksempel skal hun absolut have hanekam netop nu, hvor jeg står med en masse erhvervsfolk, der gerne vil have hende til at male deres portræt. Så står jeg der og skal forklare, at en hanekam altså ikke skal tages for mere, end den er«, siger Patricia Asbæk – med både et suk og et tonefald, der viser, at også her har den Kærnske charme gjort sin virkning.

Vakt international opmærksomhed

Charme gør det ikke alene, men anmeldere ude og hjemme har for længst slået fast, at Simone Aaberg Kærn har talent.

Efter sin uddannelse fra Det Kongelige Danske Kunstakademi har hun modtaget priser og udstillet på bl.a. kunstbiennalen i Venedig, ligesom hun har vakt international opmærksomhed med især sin pilothappening, som udløste forespørgsler fra udlandet om foredrag og fremvisning af filmen om den usædvanlige himmelfærd.

Simone Aaberg Kærn går for at være en god formidler og kunne formentlig leve fedt af foredragene, hvis ikke det var, fordi hver tjent krone går til nye værker og projekter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce