Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kanon. 'Stalingrad' er blevet en del af den danske kulturkanon. Det ville næppe have passet kunstneren Asger Jorn. Hvorfor giver en stor udstilling på Statens Museum for Kunst bud på.
Foto: JENS DRESLING

Kanon. 'Stalingrad' er blevet en del af den danske kulturkanon. Det ville næppe have passet kunstneren Asger Jorn. Hvorfor giver en stor udstilling på Statens Museum for Kunst bud på.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Asger Jorns mesterværk er rejst fra søhøjlandet til hovedstaden

I jubilæumsåret for kunstneren må Jorn Museum undvære hovedværket 'Stalingrad'.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Co for Copenhagen, Br for Bruxelles og A for Amsterdam.

Billedkunstneren Asger Jorns eftermæle er stadig nært forbundet med samarbejdet med hollandske og belgiske kolleger. Men reelt varede hans deltagelse i CoBrA kun i tre år. Og værkerne fra den periode er blot et penselstrøg på hans livsværk.

Det beviser en ny, stor udstilling på Statens Museum for Kunst, der åbner fredag 28. februar.

LÆS KRONIK

Her kan man på kronologisk vis få bevisførelse for, at den internationalt berømmede jyde stod bag tryk i kommunistiske tidsskrifter, modificering af andres værker, kunstneriske manifester og teorier, keramikskulpturer, fajancefade, bogudgivelser og flere formater endnu.

Ambitionen om at vise nye sider af Asger Jorn anslås allerede ved indgangen, hvor et stort sort-hvid portrætfoto af den piberygende kunstner ligger på en plint. Fotoet er inddelt i felter, så besøgende kan rive en del af billedet af, sådan portrættet ændrer karakter blad for blad. Undertegnede tog for eksempel pibens mundstykke væk.

LÆS ARTIKEL

Hovedværket er trods alt et maleri
Selv om udstillingen, der spænder over tre sale og 12 temaer, gør meget ud af at vise, at Jorn er meget andet end abstrakte malerier, er det alligevel nok et stort oliemaleri, der vil tiltrække den største opmærksomhed. Nemlig hovedværket 'Stalingrad', der normalt udstilles på Museum Jorn i Silkeborg.

Det store anti-krigsmaleri på 296 x 492 centimeter fungerede som en slags kunstnerisk dagborg for Jorn, som malede på det løbende fra 1957 og frem til få måneder, før han døde som 59-årig i 1972.

Og flere i det silkeborgensiske søhøjland har løftet øjenbryn over, at klenodiet er blevet udlånt - og så endda i 100-året for Jorns fødsel.

»Men når det nationale galleri spørger, så skal 'Stalingrad' selvfølgelig lånes ud«, sagde direktør for Museum Jorn i Silkeborg, Jacob Thage, da SMK havde inviteret pressen til omvisning onsdag.

SE GALLERI

Det har krævet specialbygget transportkasse og temperaturstyret lastbil at fragte maleriet til København, for hvis det udsættes for kulde eller varmeskift, risikerer man, at malingen sprækker og i væste fald drysser af lærredet. Samt en garanti for, at staten påtager sig den forsikringsmæssige risiko, hvis der alligevel skulle ske noget.

Forsknings- og samlingschef på Statens Museum for Kunst, Peter Nørgaard Larsen, kalder det »en af de mest krævende udstillinger, vi har lavet«. Den har da også været undervejs i fire år, krævet omstændelige låneaftaler med museer og samlinger verden over samt særlig scenografi og produktion af portrætfilm, dukkefilm til børn, Ipad-tegneprogram og audioguide.

LÆS ARTIKEL

Tvilling i Silkeborg

Og mens København har 'Stalingrad' i udstillingen 'Asger Jorn – Rastløs Rebel', kan museumsgæster i Silkeborg opleve op mod 600 værker i en 'tvillingeudstilling' med titlen 'EXPO JORN – Kunst er fest', der åbner 1. marts.

På Museum Jorn vises en såkaldt dialogisk udstilling, der er opbygget ud fra devisen 'vis mig dine venner, og jeg skal sige dig, hvem du er'. Det vil sige, at Jorns talrige samarbejdspartnere og inspitationskilder som Kandinsky, Edvard Munch og Picasso udstilles side og side med hans værker.

LÆS KOMMENTAR

Fælles for de to udstillinger er, at de »vil udfordre den gængse fortælling om Jorn, formidle den nyeste forskning, åbne perspektiverne i hele Jorns værk og aktivere publikum til selv at tage del i den kunstneriske aktivitet«.

Til sidstnævnte formål har Statens Museum for Kunst fået fremstillet et bordfodboldsspil for tre, sådan gæster kan afprøve Asger Jorns teori om trialektik i praksis. Bolden gives op fredag.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden