Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kunstner kopierer kollega i hemmelighedsfuld udstilling

Kristoffer Akselbos nyeste udstilling har Jacob Jessen som hovedperson.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

For et par uger siden fik jeg på Facebook en invitation til udstillingen ’JACOB Jessen KOPI’.

Jeg forestillede mig, at udstillingen var af Jacob Jessen og handlede om kopien som fænomen, men noget skurrede: Det mindede ligesom bare ikke om et værk af Jessen, men havde tydeligvis ham som hovedperson.

Den eneste informerende tekst om udstillingen på Facebook lød: »MØD MIG PÅ TOVES ... LYDER SOM EN DÅRLIG KOPI AF EN ORIGINAL FILMTITEL«.

Ved et simpelt opkald fik jeg svaret: Udstillingen er ikke af Jessen, men af kunstneren Kristoffer Akselbo. Til gengæld handler den om Jessen.

I hele udstillingsperioden på TOVES vil kopien af Jessen være til stede – med en stum maske skabt som en kopi af Jessens ansigt. Og flere af Jessens værker vil blive eftergjort som del af udstillingens manøvrer ud i kopier og originaler.

Akselbo er en af de mest konsekvente kunstnere: Han kører linen ud og laver ting, der virkelig kan rykke ved vores vante forestillinger – noget der ofte bliver en kliché, men i hans tilfælde er rigtigt.

Udstillingen her udspiller sig mellem Facebook (og selvfølgelig med en lille kritisk pointe om det liv, vi alle iscenesætter som en version af os selv netop dér) og selve udstillingen på TOVES.

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden