Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Danmark. Emil Noldes 'Nadveren' ejes af Statens Museum for Kunst (SMK). I en ny rapport fra to jødiske organisationer fremhæves det, at museet i slutningen af 2013 blev anklaget for at have dette maleri og to andre værker, der formentlig blev beslaglagt af nazisterne. Museet siger, at Nolde fik maleriet tilbage og testamenterede det til SMK.
Foto: Hendrik Schmidt/AP

Danmark. Emil Noldes 'Nadveren' ejes af Statens Museum for Kunst (SMK). I en ny rapport fra to jødiske organisationer fremhæves det, at museet i slutningen af 2013 blev anklaget for at have dette maleri og to andre værker, der formentlig blev beslaglagt af nazisterne. Museet siger, at Nolde fik maleriet tilbage og testamenterede det til SMK.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Jøder hænger EU-lande til tørre om nazirov

Kun få lande i EU finkæmmer museer for beslaglagt jødisk kunst.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Femten år efter at 44 lande, herunder Danmark, enedes om at opspore og tilbagelevere kunst og religiøse genstande, frarøvet jødiske ejere under Anden Verdenskrig, er resultaterne stadig til at overse.

Adskillige af de lande, der i 1998 underskrev Washington-principperne for nazi-beslaglagt kunst, har intet gjort for at opmuntre statslige museer til at finkæmme samlingerne for kunst, som de måtte være kommet uretmæssigt til.

Det fremgår af en omfattende rapport, som to jødiske organisationer har fremlagt på en konference i Sankt Petersborg i Rusland.

Claims Conference og World Jewish Restitution Organisation, WJRO, konstaterer i deres rapport, at 23 af de lande, der underskrev Washington-principperne i 1998 og Terezin-erklæringen i 2009, i det store og hele intet har gjort for at leve op til deres forpligtelser.

Danmark afviser besiddelse af tvivlsom kunst

Kun 4 lande, Østrig, Tjekkiet, Tyskland og Holland, har ifølge rapporten gjort større fremskridt. 11 har gjort væsentlige fremskridt, mens 7 har gjort »visse« fremskridt. Blandt disse 7 lande er Danmark.

Danmark har officielt afvist at have kunst af tvivlsom oprindelse i sine statslige samlinger. Danmark vil kun medvirke til efterforskning af kunstværkernes oprindelse, hvis udenforstående gør krav på at eje dem.

I rapporten fremhæves det, at Statens Museum for Kunst, som tidligere omtalt i medierne, i november i fjor blev anklaget for at ligge inde med tre kunstværker, der var beslaglagt af nazisterne sidst i 1930’erne.

Alle tre kunstværker, to malerier af Emil Nolde og en skulptur af Henri Matisse, blev af nazisterne kaldt degenereret kunst. De er formentlig beslaglagt i tyske museers samlinger, skriver rapporten.

Handling må afløse forhandling

»Det er snart 70 år siden afslutningen af Anden Verdenskrig og 15 år siden Washington-konferencen, og nu må handling og tilbagelevering afløse forhandlinger og aftaler«, sagde Julius Berman på konferencen. Berman er formand for Claims Conference, der arbejder for at skaffe kunstværkerne tilbage til deres ejere.

»Regeringer, museer og forhandlere må undersøge deres samlinger, publicere deres fund og indlede en proces, der kan tilbagelevere eftersøgte familieformuer. Vi har identificeret de spørgsmål, der skal løses, og taget initiativ til programmer, der kan fremme efterforskning og tilbagelevering. De, der har kunstværkerne, må gøre sig umage for at tilbagelevere det, der ikke retmæssigt er deres«, sagde Berman.

Formanden for Claims Conference er utilfreds med, at internationale museer gør så lidt for at opklare oprindelsen, i museumssprog proveniensen, til deres mere tvivlsomme anskaffelser.

»Uden en fuldstændig og åben proveniensforskning og en offentlig behandling af tilbageleveringskravene vil kunstværker med en tvivlsom oprindelseshistorie fortsætte med at skade regeringers og nuværende ejeres omdømme«, sagde Gideon Taylor, leder af WJRO’s eksekutivafdeling.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Italien er et sort får

Italien er et af de europæiske lande, der hænges til tørre i den omfattende rapport.

Det vakte således pinlig opsigt, da en statsadvokat i Florida i oktober 2011 forbød et lokalt museum, Mary Brogan Museum of Art and Science i Tallahassee, at returnere et maleri til Italien.

Maleriet viser Kristus, der bærer på sit kors. Det er malet af italieneren Girolamo Romano i 1538. Det var udlånt af Pinacoteca di Breda i Milano. Det statsejede museum havde intet gjort for at opspore og tilbagelevere maleriet til dets retmæssige ejere.

Indgrebet i USA førte til, at de italienske myndigheder indledte forhandlinger med ejerne, Gentili di Giuseppe-familien, der havde købt maleriet i 1914. Det var lykkedes dele af familien at flygte fra Frankrig til Canada og USA under Anden Verdenskrig. Resten af den franske gren af familien blev myrdet i Auschwitz.

Mørklæggelse af tysk samling

Familien kunne dokumentere, at billedet var konfiskeret af den såkaldt frie franske Vichy-regering i i 1941, altså under den tyske besættelse af Frankrig. I alt solgte Vichy-regeringen 70 billeder fra denne families samling.

Sagen endte med, at familien fik maleriet tilbage i 2012. Billedet blev senere solgt på Christie’s auktioner for ikke mindre end 27,4 millioner kroner. Det var det dobbelte af forsikringssummen.

Om Italien hedder det i rapporten:

»Det ser ikke ud til, at der foretages forskning i proveniens i Italien. Der er heller ingen legal baggrund, der tillader tilbagelevering af kulturel og religiøs ejendom«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

I fjor kom det frem, at de tyske myndigheder i to år havde holdt det skjult for offentligheden, at en excentrisk samler, Cornelius Gurlitt, havde skjult omkring 1.400 kunstværker og kunstgenstande i sin lejlighed. Samlingen havde tilhørt hans far, Hildebrand Gurlitt, der købte kunst ind til et påtænkt museum for Adolf Hitler.

Claims Conference mener, at de internationale myndigheder burde være orienteret om fundet med det samme for at gøre det lettere for eventuelle ejere at melde sig.

Læs mere:

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden