Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kongesex. Den østrigske kunstner Ines Doujak ønskede at skabe et værk om magtbegær. Det blev til denne papmachéinstallation med den den tidligere konge, Juan Carlos, på alle fire.
Foto: EFE/Toni Garriga Arts

Kongesex. Den østrigske kunstner Ines Doujak ønskede at skabe et værk om magtbegær. Det blev til denne papmachéinstallation med den den tidligere konge, Juan Carlos, på alle fire.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Spansk kunstmuseum fyrer direktøren efter kongelig censurskandale

Kong Juan Carlos der har sex med hund og politisk aktivist medførte fyringer.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

To museumsinspektører og direktøren for det moderne kunstmuseum i Barcelona, Macba, er fyret på grund af stor uenighed om en kunstinstallation, der forestiller Spaniens tidligere kong Juan Carlos i en seksuel situation med en schæferhund og en bolivianer.

Kongen ligger på alle fire med aktivisten Domitila Barrios de Chúngara og hunden bag sig og kaster blomster op ud over en bunke rustne nazistiske hjelme.

Installationen af den østrigske kunstner Ines Doujak er med på den store internationale udstilling ’La bestia y el soberano’ (’Udyret og regenten’), hvor 31 samtidskunstnere på forskellig vis behandler emnet politisk kontrol. Men det var lige før, at udstillingen på det toneangivende museum midt i Barcelona aldrig åbnede. På dagen for ferniseringen blev den aflyst af museumsdirektør Bartomeu Marí, og først da museets bestyrelse greb ind og underkendte direktørens beslutning, åbnede den, rapporterer flere spanske medier. Dernæst blev museumsdirektøren fyret.

Beskeden om, at udstillingen var aflyst, blev offentliggjort med den begrundelse, at direktøren anså installationen for at være »upassende og i modstrid med museets linje«.

Det undrede udstillingens fire kuratorer, der sammen offentliggjorde et protestbrev, hvori de påpegede, at museets ledelse fra første færd havde været velinformeret om udstillingens værker, også kongen på knæ, og at Württembergischer Kunstverein i Stuttgart med glæde ville vise udstillingen til oktober.

To af kuratorerne, som var fastansatte på Macba, blev derefter fyret, og direktøren åndede lettet op et kort øjeblik. Men det var kun, indtil han blev kaldt til møde med museets bestyrelse, der nu dels krævede hans afgang, fordi han havde udøvet censur, dels krævede, at udstillingen straks åbnede for offentligheden. Det skete i den forgangne weekend, hvorefter direktøren gik bodsgang i en officiel meddelelse.

»Opmærksomheden, som værket har fået, og de holdninger, som har været udtrykt fra mange sider af samfundet, kunstverdenen, kulturlivet, politikerne og medierne såvel som af internationale kunstdebattører, gør, at jeg har genovervejet min oprindelige beslutning«, meddelte direktøren.

Han anså desuden ikke sin handling for at være censur, forklarede han, men så snarere sagen som »en uenighed om et enkelt værk og konsekvensen af dets tolkningsmuligheder«.

Men museumsbestyrelsen lod sig ikke påvirke af retorikken, og ifølge The Art Newspaper bliver hverken direktøren eller kuratorerne genansat, fordi forløbet har ført til en stor mistillid mellem parterne.

Dansk dronning i sexorgie

Balladen om kong Juan Carlos er ikke den første europæiske censursag om kunst med kongelige i seksuelle situationer.

I 2010 aflyste Dansk Plakatmuseum i Aarhus en udstilling med gruppen Surrend på grund af en plakat, der viste det danske kongehus i et sexorgie.

Beslutningen om at aflyse blev truffet af direktør for Den Gamle By i Aarhus, Thomas Bloch Ravn, der har ansvaret for plakatmuseet.

»Der var planlagt en retrospektiv udstilling med Surrend, og pludselig kunne vi læse i medierne, at de bag vores ryg ville lave en plakat, der forestillede kongefamilien i en pornografisk situation. Vi følte os røvrendt, for vi lægger ikke bare lokaler til udstillinger, men er med til at udvikle dem og præge dem«, siger direktøren.

Havde beslutningen noget at gøre med, at dronning Margrethe er protektor for Den Gamle By?

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Nej. Der var i forvejen provokerende plakater med kongehuset i den planlagte udstilling, men Surrend tog fusen på os«.

Beslutningen om at aflyse udstillingen med den danske plakat fandt støtte hos både Jyllands-Posten og Trykkefrihedsselskabet, der som bekendt ellers har stået last og brast med ideen om uindskrænket ytringsfrihed i sagen om Muhammedtegningerne.

Vi følte os røvrendt

Men selv om man kan tale om censur, kan man ikke drage paralleller mellem Muhammedtegningerne og de europæiske kunstværker af kongelige i sexsituationer, mener formand for Trykkefrihedsselskabet, Katrine Winkel Holm.

»Det afgørende i forhold til censuren af kunstværkerne med de kongelige er, at der ikke er tale om frygt eller trusler. Var det sådan, at folk truede museumsdirektørerne, ville kunstværkerne få en symbolsk betydning. Så ville vi være inde og røre ved det allerhelligste i vores samfund«, siger formanden.

I den situation ville hun selv udstille kunstværkerne, forklarer hun.

»Men i sagen om plakatmuseet var museet i sin gode ret til at fravælge en plakat, der oven i købet overtræder den gamle, kulturelle norm om, at obskønitet ikke er god smag, og at vi ikke eksponerer samleje og kendte menneskers intime dele. På den måde er diskussionen om kunstværkerne mere en smagsdebat om obskønitet end en ægte ytringsfrihedsdebat«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Det kunne se ud, som om de kongelige har en hellig status i Europa, og at vi reagerer meget stærkt, hvis de bliver udsat for hån, spot og latterliggørelse?

»Nej, det mener jeg ikke. Vi behandler dem selvfølgelig mere respektfuldt i mange sammenhænge, men de kongelige bliver også trukket igennem sølet i Ekstra Bladet, og det er ikke småting, der bliver skrevet om dem«.

Året efter den aflyste udstilling med Surrend blev den danske plakat udstillet på Aarhus Comedy Festival.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden