0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nyt Frihedsmuseum går imod modstandsfolks ønske om at bevare vartegn

Fraværet af en glasmosaik af Cobra-kunstneren Carl-Henning Pedersen i det nye Frihedsmuseum vækker undren.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Frihedsmuseets Venners Forlag / Finn Rosted
Foto: Frihedsmuseets Venners Forlag / Finn Rosted

Lysindfald. Carl-Henning Pedersens glasmosaik i Frihedsmuseets gamle bygning før branden.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Da brandfolkene havde forladt det brandhærgede Frihedsmuseum i Churchillparken for to år siden, gik en glad nyhed rundgang i de danske medier:

»Frihedsmuseets vartegn overlever flammerne«.

Den kæmpestore glasmosaik af Cobra-maleren Carl-Henning Pedersen med titlen ’Frihedens Lys’ havde klaret brandattentatet på museet. Kun 1 af i alt 15 abstrakte bemalede glaspartier var itu, men en konservator fra Nationalmuseet havde opsamlet alle skårene, og der blev åndet lettet op. ’Vartegnet’, som i 1983 blev lavet specifikt til Frihedsmuseets bygning, kunne genskabes, lød museets udmelding.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce