Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

KUNST. Louis Marcussen, bedre kendt under navnet Ovartaci, var indlagt 56 år på Psykiatrisk Hopspital i Risskov. Hans kvinder og fabeldyr udgør en væsentlig del af Museum Ovartacis kunst.
Foto: Museum Ovartaci

KUNST. Louis Marcussen, bedre kendt under navnet Ovartaci, var indlagt 56 år på Psykiatrisk Hopspital i Risskov. Hans kvinder og fabeldyr udgør en væsentlig del af Museum Ovartacis kunst.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

'Overtossens museum' gisper efter vejret

I disse dage er det sidste udkald for museet for de gales kunst i Aarhus.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Han skabte forunderlige ånder og kvinder med hestekroppe ud af de senge eller sardindåser og tandpastatuber, han kunne få fat i under 56 års indlæggelse, han kastrerede sig selv med en høvl, og Asger Jorn og Per Kirkeby har hyldet hans kunst.

Den mest spektakulære patient nogensinde på Psykiatrisk Hospital i Risskov nord for Aarhus, såkaldte Ovartaci, har da også fået et helt museum opkaldt efter sig med 9.000 værker.

Men det lille kunstmuseum med værker af Ovartaci og andre psykiatriske patienter hænger i en tynd trevl af en tråd.

Efter at regionen har sluppet håndtaget, fordi det har vist sig, at regioner ikke må drive museum, har museet og dets støtteforening nu kun Aarhus Kommunes løbende budgetforhandlinger at sætte lid til.

Læs også:

Museet har mere end et problem.

Dels har det ikke et sted at være, fordi de nuværende bygninger udstykkes til lejligheder, når Psykiatrisk Hospital i 2018 flytter ud på storhospitalet i Skejby nord for Aarhus. Og dels er hele økonomien ramlet, fordi regionens støtte bortfalder. På et møde i Aarhus Kommunes Økonomiudvalg troppede derfor en delegation af Ovartaci-venner op for at tale museets sag og for i første omgang at få sikret penge til den daglige drift.

Sidste år, mens lukningstruslerne tårnede sig op, kom 18.300 besøgende for at kigge på såkaldt l'art brut på museet eller på dansk, de gales kunst, og museet er i vækst: I august i år var besøgstallet allerede på samme niveau. Som museumsleder Mia Lejsted konstaterer med adresse til det sidste års tilbagevendende tale om mulig lukning:

»Dårlig omtale er tilsyneladende bedre end ingen omtale ...«

Læs også:

Museet og støtteforeningen håber på kommunalt tilsagn om drift, eventuelt med supplerende støtte fra staten. Sikres driften, bliver næste skridt at finde en ny adresse.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden