Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Jobskifte. Flemming Friborg stopper som direktør for Ny Carlsberg Glyptotek efter 15 år. Han skal nu i gang med et større forskningsprojekt inden for fransk kunst.
Foto: LASSE KOFOD (ARKIV)

Jobskifte. Flemming Friborg stopper som direktør for Ny Carlsberg Glyptotek efter 15 år. Han skal nu i gang med et større forskningsprojekt inden for fransk kunst.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kommentar: Glyptoteket skal blive mere synligt

Flemming Friborg forlader sin lederstilling på Glyptoteket til fordel for forskningen.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Direktøren for Ny Carlsberg Glyptotek Flemming Friborg har valgt ikke at ansøge om en yderligere forlængelse af stillingen, han nu har beklædt i 15 år.

I stedet vil den snart tidligere museumsleder kaste sig over et større forskningsprojekt inden for fransk kunst. Det sker, som det hedder i en meddelelse fra museet, efter moden overvejelse.

Som direktør for landets måske mest værdifulde samlinger har Friborg haft sit at slås med, ikke mindst stadige tilbageleveringskrav fra de italienske myndigheder. For blot få årtier siden kunne intet museum vide, om det erhvervede antikker af den, der havde den juridiske ret til at sælge dem. Også tyveriet af en Rodin-skulptur må have kostet betydelige ærgrelser, især da Politiken kunne afsløre, at der var gået 12 dage, før tyveriet blev opdaget.

Også tyveriet af en Rodinskulptur ved højlys dag må have kostet betydelige ærgrelser

Det gav anledning til en del omtale, da Friborg i 1992 blev den nye inspektør ved museets moderne samling. For det var året før, han afsluttede sin magisterkonferens. Men det var ham, guldmedaljevinderen, som museets daværende bestyrelse ønskede til jobbet. Også på et andet felt blev Friborg en mønsterbryder. For da han i 2002 blev udnævnt til museets øverste leder, var han den første kunsthistoriker på posten.

Bortset fra Carl Jacobsen – museets grundlægger og første direktør – og dennes søn bryggeren Helge Jacobsen havde ledelsen ellers altid været varetaget af arkæologer eller af forskere, der havde deres kompetence inden for antikkens kunst.

Glyptotek betyder ’museum for billedhuggerkunst’, og uanset at bygningen også huser en større samling af bl.a. dansk guldalderkunst og franske impressionister og ekspressionister, især Gauguin, samt billedhuggerkunst fra 1800-tallets slutning, ligger tyngdepunktet i de egyptiske, græske, etruskiske og romerske samlinger af skulptur.

Frederik Poulsen, direktør fra 1926 til 1943, var cand.mag. i bl.a. latin og græsk og forfatter til en lang række bøger om antikken, og hans efterfølgere Vagn Poulsen, Mogens Gjødesen og Flemming Johansen havde alle taget deres magistergrad i klassisk arkæologi. Søren Dietz, Friborgs forgænger, var magister i nærorientalsk arkæologi.

Ingen ved, om Glyptotekets bestyrelse vil foretrække en kunsthistoriker eller en klassisk arkæolog på jobbet. Stillingsopslaget, som stod trykt i Politiken 4. september, indsnævrer ikke mulighederne. Mere afgørende er det, at den kommende direktør vil være »aktivt medvirkende til at sikre museet en højere grad af synlighed«, og at vedkommende både »brænder for den fremragende forskning og for at »skabe originale og relevante koblinger mellem vidensproduktion og vidensformidling«.

Kort sagt: Formidlingen skal tilgodeses, så museet bliver nemmere at få øje på.

Flemming Friborgs åremålsansættelse ophører 1. februar 2017.

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden