Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

BILLEDVÆV. Sidst i 1940'erne eksperimenterede Asger Jorn og Pierre Wemaëre med billedtæpper. Blandt dem 'La Moukère de Normandie' ('Kvinden fra Normandiet'). Foto: Museum Jorn

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Cobra-mester vender hjem

ARoS og Museum Jorn har hentet Jorns bedste hjem fra udlandet.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En del af de værker, som Asger Jorn skabte, efter at Cobra var blevet opløst i 1951 og før hans tidlige død i 1973, befinder sig i dag på museer i udlandet.

Hvilket uden tvivl passede Jorn ganske glimrende, for han havde alle dage et noget anstrengt forhold til sit hjemlands andedam.

LÆS OGSÅ:

Nu har ARoS hentet en håndfuld af disse værker tilbage til Danmark fra så store og prestigefulde samlinger som dem på Guggenheim Museet i New York og Tate Modern i London.

Afslog Guggenheim-pris

Fra sidstnævnte har man lånt Jorns internationale gennembrudsværk ’Lettre À mon Fils’ (’Brev til min søn’) fra midten af 1950’erne, mens det er lidt morsomt, at det netop var maleriet ’A Soul for Sale’ (’En sjæl til salg’) fra sidst i samme årti, der endte hos Guggenheim.

Jorn afslog nemlig i 1964 den internationale Guggenheimpris, som han ellers fik tildelt for ’Døddrukne danskere’, der også er med på udstillingen. Også Museum Jorn (tidligere: Silkeborg Kunstmuseum) har været i udlandet og låne værker, men i dette tilfælde drejer det sig om Jorns unikke billedvævninger.

De blev til allerede i 1940’erne, i nært samarbejde med den franske kunstner Pierre Wemaëre, og Jorn sammenlignede selv væveriet med jazzens improvisationer. Billedvævningerne er da også både fantastiske – og ofte også meget eksperimenterende.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden