0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Fransk museum opdager, at 60 procent af værkerne er falske

Et museum, der har udstillet værker af kunstneren Etienne Terrus, må sande at det er blevet gevaldigt snydt.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Raymond Roig/Ritzau Scanpix
Foto: Raymond Roig/Ritzau Scanpix
Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Et mindre fransk museum, der udstiller kunstneren Etienne Terrus' værker, har opdaget, at over halvdelen af museets malerier er falske.

For museet, der ligger i det sydlige Frankrig i byen Elne, er opdagelsen en 'katastrofe', lyder det fra den lokale borgmester Yves Barniol.

Elne er et mindre samfund med 8.000 indbyggere tæt ved byen Perpignan i det sydøstlige Frankrig.

Byen havde netop kunne glæde sig til en genåbning af dets museum efter en omfattende renovering og erhvervelsen af 80 nye malerier.

Men da en historiker blev bragt ind for at reorganisere museets udstilling, stod det klart, at næsten 60 procent af alle museets værker er falske.

»Etienne Terrus var Elnes store maler. Han var en del af lokalsamfundet, han var vores maler«, sagde borgmester Yves Barniol fredag om kunstneren, der var født i 1857 og døde i 1922.

»At vide, at mennesker, der har besøgt museet, har set en udstilling, der mest består af falsknerier, det er skidt. Det er en katastrofe for lokalsamfundet«, siger han.

Kalder det nemt

Det var historikeren Eric Forcada, der opdagede de falske værker. Ifølge ham var det nemt at se, at værkerne ikke var, hvad de udgav sig for.

»På et af billederne kunne jeg tørre en blæksignatur af, da jeg kørte en hvid handske hen over«, siger han.

Eric Forcada alarmerede regionens kulturmyndighed og bad om, at et panel af eksperter kunne bekræfte hans opdagelse.

»På et stilistisk niveau, er det groft. Det lærred, der er brugt, matcher ikke med det lærred, som Terrus brugte. Og så er der nogle anakronismer«, siger Forcada.

I alt har det vist sig, at 82 ud af 140 værker i samlingen er falske.

En efterforskning vil nu blive sat i gang for at finde en gerningsmand.

Ifølge kunsthistorikeren kunne værker af Terrus før skandalen blive solgt for omkring 15.000 euro, svarende til over 100.000 danske kroner.

ritzau

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts