0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kunstkommentar: »Lad os være ærlige. Det er jo det, som det hele handler om, når man befinder sig i messeland. Kunst som vare«

Politikens kunstanmelder Mathias Kryger har besøgt weekendens kunstmesser, Chart og Code og kommer med et par bud på det etablerede og det nye i det cirkus, som er kunstens supermarkeder.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Ciacomo Morelli/Croy Nielsen
Foto: Ciacomo Morelli/Croy Nielsen

Tacita Deans store fotogravure-værk ’Quarantania’ i syv sammenhængende paneler har navn efter det bjerg, hvor djævelen ifølge Bibelen skulle have forsøgt at friste Jesus til at komme over på mørkets side.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Kunstakademiets festsal på Charlottenborg var engang en riddersal. Senere blev den rum for koncerter og teater for f.eks. tilrejsende italienske operetter og lignende, og da slottet på Kongens Nytorv i 1754 blev til kunstakademi, blev salen et centralt undervisningslokale, en antiksal med afstøbninger af klassiske statuer, som de kunststuderende – mænd – kunne undersøge, kopiere og tage ved lære af.

Først i 1908 får mænd og kvinder lige adgang til akademiet, og der skal gå yderligere 16 år, før undervisningen ikke til dels er kønsopdelt. Læg dertil 65 år, og du har ansættelsen af den første kvindelige professor. Det var i 1989, og hun hedder Vibeke Mencke Nielsen.

Som en del af den fortælling er det absolut meningsfuldt, at Helga Just Christoffersen, som til daglig er kurator på den store og vigtige institution for samtidskunst New Museum i New York, har bedt den unge svenske kunstner Helena Lund Ek om at indtage festsalen.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere