0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kunsthistorien skrives om i London: Nu handler det ikke om mandlige genier, men om moderne parforhold. Fra Picasso til Frida Kahlo

Stor udstilling i London forsøger at skrive den moderne kunsthistorie om.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
John Philips/Getty Images
Foto: John Philips/Getty Images

Frida Kahlos ’Le Venadita’ (little deer), 1946. (udsnit)

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Anmelderen i The Sunday Times (det er en mand) jubler: »Hvilken fremragende ide med denne udstilling. Ved at fokusere på par snarere end enkeltpersoner har Barbican Art Gallery fundet en ny måde at arrangere og forstå kunst på. Den gamle historie, som udstillingen netop ønsker at gøre op med, er jo den, der ser udviklingen af den moderne kunst som et stafetløb udelukkende for mandlige genier«.

Nu optræder således Pablo Picasso sammen med Dora Maar, Frida Kahlo sammen med Diego Rivera, Federico García Lorca sammen med Salvador Dalí, mens forfatteren Virginia Woolf optræder hele to gange, dels sammen med ægtemanden Leonard Woolf, dels sammen med elskerinden Vita Sackville-West. Par, trekanter, heteroseksuelle, homoseksuelle, aseksuelle, platoniske ... plus det løse.

En kunstudstilling til tiden? Det må man sige, hvis man – netop som The Sunday Times’ kunstkritiker Waldemar Januszcak gør – ser kunstværkerne i lyset af alle disse intime (avantgarde-)relationer, cirka 50 stykker, og dermed også ud fra køn, klasse, seksualitet, psyke og politisk overbevisning.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere