Humor er næppe det første, de fleste tænker på, når de hører ordet samtidskunst. Og da slet ikke, hvis det specificeres yderligere til politisk samtidskunst. Det til trods er der masse af humor på Arkens nye udstilling af ung dansk kunst. Måske ikke ligefrem lårklaskende komik, men den form for humor, hvor det sære, syrede og uventede står centralt.
Se bare Masar Sohails videoværk ‘The republic of T.M.’, hvor en ærkeamerikansk gangster er blevet omplantet til en regnvåd, dansk skov og dér højlydt overvejer forskellige samfundsstrukturer. Eller hvad med Marie Thams’ spydige opremsning af, hvad der karakteriserer »det produktive menneske«, som man lytter til i stille selskab med en gravid mave?
Det er samtidskunst, det er sjovt at se nærmere på, bevæge sig omkring og nogle gange ligefrem ind i. Men det er også kunst, der vil fortælle os noget. Måske er det at spænde buen lige lovlig hårdt, når Arken lokker med ‘samtidsprognoser’, for hvor meget værkerne spår om fremtiden, skal jeg lade være usagt. ‘Samtidsdiagnoser’ havde nok været mere præcist.
Til gengæld kan der ikke være nogen tvivl om, at her er tale om en ny form for politisk kunst. Væk er de tunge paroler med tilhørende utvetydig billedsprog, som man måske kan huske fra 1970’erne. Det kan Mo Maja Moesgaard ikke, for hun er som de øvrige udstillende kunstnere født i 1980’erne, og måske er det derfor, hun kan fremvise en sådan nostalgi efter årtiet.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Få det store overblik for 1 kr.
Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind