0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Anmelderen er stor fan: Ny Bjørn Nørgaard-udstilling er ved at ramle sammen i kitsch og underfundighed, og derfor fungerer den godt

Med glaskunst som gelé og med tungt støbejern inviterer Bjørn Nørgaard på en rejse fra ånd til materie på sin nye udstilling hos Galleri Susanne Ottesen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Stine Heger
Foto: Stine Heger

Ved første øjekast minder Nørgaards glasskulpturer om den amerikanske kunstner Roni Horns værker, der er som størknet hav. Ligesom i et yin-yan-symbol bebor modsætningerne hinanden: Det flydende findes i det størknede og omvendt.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

En gruppe af 24 farverige glasskulpturer ligger og suger solen til sig i det septemberskarpe lys i Galleri Susanne Ottesen. De spejler sig i vinduerne ud til Gothersgade og er som fristende kæmpevingummier. Store som … et menneskehoved? En skødehund? Cirka i den skala …

De er så tæt på perfektion, som man kan komme, halvdelen med bløde runde former som små femcellede dyr. Den anden halvdel geometriske og kantede, formet over variationer af en femkant (igen tallet fem).