Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Cæcilie Heldt Rønnow
Illustration:: Cæcilie Heldt Rønnow

Cæcilie Heldt Rønnow blander motiver af hverdagssituationer fra lejligheden med kommentarer til de ting, hun ser i nyhederne. Som hamstring i supermarkederne.

»Som kunstnere er vi ved at skide i bukserne«: Dansk kunstner tegner hverdagsmotiver fra sin coronaisolation

»I begyndelsen sad jeg og kiggede ud i luften og syntes, at alt var håbløst. Men nu får jeg frustrationen ud gennem tegningerne«, fortæller den danske kunstner Cæcilie Heldt Rønnow, der er i selvvalgt karantæne i Berlin.

Kunst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Den danske kunstner Cæcilie Heldt Rønnow var akkurat landet i Berlin, hendes og kærestens nye hjemby, da coronavirus begyndte at brede sig i Europa.

»Vi flyttede herned 1. marts, men de sidste 10 dage har vi været låst inde i lejligheden i selvvalgt karantæne. Så nu har vi været længere tid inden døre end ude i den by, vi ellers skulle udforske og arbejde i«.

For at håndtere den følelse af afmagt, som isolationen har fået frem i hende, er Rønnow begyndt at tegne en form for visuel dagbog over livet som indespærret kunstner. Det er blevet til mere end 10 farvelagte tegninger, som hun under navnet @cillehero deler med sine følgere på det sociale medie Instagram.

Cæcilie Heldt Rønnow
Illustration:: Cæcilie Heldt Rønnow

»Jeg havde egentlig udstillinger planlagt til juni, men nu er alt sat på pause. Så i begyndelsen sad jeg og kiggede ud i luften og syntes, at alt var håbløst. Men nu får jeg frustrationen ud gennem tegningerne«, fortæller hun over telefonen fra Tyskland.

Hun tegner flere tegninger om dagen, Rønnow. Hovedsageligt med motiver inde fra lejligheden, men også af levet liv på gaden: »Jeg er så heldig at have en altan, så jeg kan kigge lidt ud«.

Nogle af motiverne er »forestillinger om de frustrationer, som mine venner for eksempel har, og som de fortæller om, når vi taler i telefon sammen. Eller kommentarer til de ting, jeg ser i nyhederne. Hamstring af toiletpapir. Tomme hylder i supermarkedet. Det hele er enormt overvældende«.

De sociale mediers potentiale

Cæcilie Heldt Rønnow, der som kunstner både arbejder med objekter og performance, er født i København i 1988 og har i perioden 2012-2019 boet og uddannet sig på Akademie der bildenden Künste Wien i – ja – Wien. I det seneste års tid, inden turen gik til Berlin, har hun og kæresten hovedsagelig opholdt sig på en ødegård i Sverige.

»Den isolation, vi oplever nu, kender vi lidt fra ødegården. Vores liv der har nærmest været en slags forberedelse til det her. Så vi er gode til at skrive indkøbssedler, gode til at lave mad af rester fra køleskabet, gode til at være sammen uden nødvendigvis at skulle tale sammen hele tiden«.

Cæcilie Heldt Rønnow
Illustration:: Cæcilie Heldt Rønnow

Men der alligevel en afgørende forskel: »Ude i skoven i Sverige er der ligesom ikke nogen andre mennesker, man kan støde på. Men nu er vi i en storby fyldt med mennesker, der så alle skal holde sig fra hinanden. Det er virkelig mærkeligt«.

Derfor er de sociale medier et godt middel til kontakt i disse isolationstider, synes Rønnow:

»Tegningerne er jo min måde at kommunikere med omverdenen på, og de har så fået deres eget liv og er blevet delt på Instagram. Det er min måde, hvorpå jeg fortæller, hvad der foregår her, og på den måde er Instagram god, for man kan dele sine forskellige historier uden at skulle mødes fysisk«.

Og så giver coronavirus »stof til eftertanke«. Det giver noget at arbejde med, som vedrører mange mennesker. Men »som kunstnere er vi ved at skide i bukserne«, lyder det afslutningsvis fra Berlin.

»Vi ved godt, hvor pengene forsvinder først. Det bliver en anden realitet at være kunstner i fremtiden«.

Annonce

Læs mere

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden