0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ud af skabet: Han levede 82 af sine år som kriminel. Nu er et hav af hans erotiske tegninger dukket op

En samling på 400 tegninger viser kunstneren Duncan Grants livslange fascination af homoseksuelle møder.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Untitled drawing, c.1946-1959, Duncan Grant (1885-1978), The Charleston Trust © The Estate of Duncan Grant, licensed by DACS 2020
Foto: Untitled drawing, c.1946-1959, Duncan Grant (1885-1978), The Charleston Trust © The Estate of Duncan Grant, licensed by DACS 2020
Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Som homoseksuel levede den britiske kunstner Duncan Grant 82 år af sit liv som kriminel. Simpelthen fordi han var til mænd.

Bare 7 måneder efter hans fødsel i 1885 vedtog parlamentet en lov, som forbød al homoseksuel aktivitet. Den lov blev først ophævet igen i 1967, hvorefter den britiske maler, tekstildesigner, keramiker, scenograf og kostumier kunne leve sine sidste 11 år som lovlydig.

Ikke at forbuddet havde afholdt Duncan Grant fra at følge sin lyst. Han levede, som han var.

I 1916 flyttede han og maleren Vanessa Bell til Sussex. Hun var gift med en anden, men blev en slags livsledsager for ham. Angiveligt uden det store erotiske fællesskab. Men de fik dog en datter sammen. Og i det næste halve århundrede blev huset mødested for en kreds af kunstnere, forfattere og intellektuelle kendt som Bloomsbury.

Charleston Farmhouse hedder huset, hvor forskellige berømtheder boede på skift. Blandt dem økonomen John Maynard Keynes, som Duncan Grant havde et forhold til. Mens andre havde deres gang. Blandt andre forfatterne Virginia Woolf, der var Vanessa Bells søster, og E.M. Forster.

Og hvad kommer det så alt sammen os ved i dag?

Jo, den fond, som hidtil har bevaret og drevet huset med galleri og diverse kulturelle arrangementer, er i økonomiske vanskeligheder og samler penge ind for at kunne fortsætte. I den forbindelse har fonden modtaget en overraskende gave. En mappe med påskriften »Disse tegninger er meget private«, som Grant engang forærede sin ven Edward le Basham.

I mappen er over 400 erotiske illustrationer, som viser Grants livslange fascination af homoseksuelle møder. Tegninger, som kendere troede destrueret af kunstnerens søster.

I stedet, viser det sig nu, er de i seks årtier passeret fra hånd til hånd blandt private ejere, der har givet dem videre til venner og elskere. Indtil deres nuværende ejer, teaterdesigneren Norman Coats, fik dem. Og ifølge The Guardian forklarer gaven til Charleston sådan her:

»Jeg vil ikke selv tilbage i skabet igen, og jeg ønsker heller ikke disse tegninger tilbage i skabet«.

Læs mere:

Annonce

Læs mere