0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nytårstilbud: Følg med i Politiken hele året for kun 2021,- Køb nu

5 hjerter: Disse modige malerier får dig til at smile

Som maler udtrykker Cornelia Baltes sig så barnligt enkelt, men direkte, at hun kan minde om en minimalist – 50 år efter minimalismen. Man kommer automatisk til at smile ved synet af hendes billeder, og det skal hilses velkommen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Galleri Nicolai Wallner
Foto: Galleri Nicolai Wallner

Umiddelbart ligner maleriet 'Sig' noget til børneværelset. For meget enklere og mere direkte kan det næppe gøres. Cornelia Baltes har noget, der efterhånden er sjældent: en umiskendelig stil.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Humor i moderne kunst er en sjældenhed, især hvis vi taler om kunst med et vist internationalt vingefang. Lige nu kan man se en sådan sjældenhed udstillet.

Cornelia Baltes’ lysende klare og stærke farver er lige til et børneværelse. Og de enkle og buede eller skrånende linjer, som den tyske kunstner bruger i sine billeder, kan godt forveksles med humor.

Selv titlerne på billederne kan minde om muntre ord i et børnerim.

For de består kun af tre bogstaver, som ’Con’, ’Noy’, ’Soy’, ’Nic’, ’Nat’, ’Yee’, ’Yeb’ og ’Loy’. Betyder disse små ord overhovedet noget? Ikke noget, man kan slå op i ordbogen og finde en nem forklaring på.

Hvis vi insisterer på at tale om humor, er den humoristiske effekt dog næppe tilsigtet fra kunstnerens side. Den er blot en følge af den frapperende og afvæbnende simplicitet, som hun disker op med i sit billedsprog såvel som i sine titler. Hvad du ser, er det, du får. Men det faktum, at du ikke får andet end det lidt, som du ser, tænder en mistanke om en skjult tilstedeværelse af noget mere.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts