0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Arken går tæt på Ancher og Krøyers meget forskellige temperamenter

Ny udstilling med de store skagensmalere er dog ikke fuldstændig vellykket.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Idyl. Krøyers 'Kunstnere på Skagen Sønderstrand' er let i sin tone. Foto: Skagens Museum

Kunstanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kunstanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

De var jævnaldrende, Michael Ancher (1849-1927) og Peder Severin Krøyer (1851-1909), de var kolleger og blev begge kendt som Skagensmalere. Og så var de venner.

Men der er stor forskel på Ancher og Krøyer, både i det kunstneriske udtryk, i tilgangen til kvinderne og ikke mindst når det kommer til det, man bedst kan kalde temperament.

Michael Ancher kom til Skagen allerede i 1874 og blev snart fastboende, mens P.S. Krøyer først i 1882 lagde vejen forbi, og det til stadighed som sommergæst. Ancher kæmpede konstant med at male, og hans udtryk kan forekomme lidt tungt og kantet, til tider ligefrem akavet. Krøyer var på den anden side lys, let og elegant – både som maler og som person.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere