0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ondskabs-udstilling er både grotesk og underholdende

De to britiske kunstnere Jake og Dinos Chapman bruger nazismen som råstof.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
David Risley Gallery
Foto: David Risley Gallery

Undergang. I farvelitografiet med den næsten umulige titel 'The Lisper Lisps, the Stutterer Stutters, the Dyslexic Disleksiks VI' har bdr. Jake og Dinos Chapman samlet et typisk univers af død, ødelæggelse og undergang.

Kunstanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kunstanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Selv de mest frelste bør ikke rynke på næsen ad dem, der som de engelske brødre Jake og Dinos Chapman laver kunst for at skabe opmærksomhed omkring – ja, netop – deres version af kunsten. For hvis ikke denne kunsts opgave er at blive bemærket, beundret, betalt eller bare bagtalt, er det ikke til at vide, hvad meningen ellers skulle være. Og Chapman-brødrene har i deres karriere ofte været på kollisionskurs med den tradition, de er rundet af, og den mening, som traditionen er blevet vogter af.

Første gang man internationalt lagde mærke til de to, var på udstillingen ’Sensation’ fra The Saatchi Collection, som samlede kø på Royal Academy of Arts i London i 1997. Her blev en hel generation af unge britiske kunstnere holdt under dåben, og det var en alt andet end kirkelig dåb. Chapman-brødrene udgjorde blot et par af de mange, der tog et livtag med ondskaben i forskellig historisk og mental forklædning. Allerede dengang hørte de til de mest udfordrende i flokken.

Vurderet ud fra deres aktuelle udstilling i Bredgade, hos David Risley, er de bestemt ikke gået i kloster i mellemtiden. Allerede i 1997 benyttede de figurer fra Goyas ’Krigens rædsler’ som forbillede for nogle skulpturer. Motiver af spanierens grumme grafiske serie er stadig aktuelle som råmateriale. For på den nye udstilling har brødrene tegnet videre på originale aftryk af Goyas ætsninger – og dæmoniseret dem yderligere ved at gøre raderingens hoveder endnu mere groteske. På samme måde har de også tegnet videre på akvareller af Adolf Hitler – eller rettere på samtidige reproduktioner af dem.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere