0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Man Ray kreerer syret møde mellem Shakespeare og rumgeometri

Selv om det lyder fortænkt, er virkningen af Man Rays kunst ganske umiddelbar.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Glyptoteket
Foto: Glyptoteket

Hamlet. Man Rays kombinationer af geometriske figurer og Shakespeares skuespil overrasker. Her ses 'Hamlet'.

Kunstanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kunstanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det lyder ret nørdet: En surrealistisk kunstner, der mest er kendt som fotograf, laver malerier, hvor han forener matematikeren Henri Poincarés rumgeometriske modeller med Shakespeares skuespil. Men man behøver ikke være hverken matematiknørd eller Shakespeare-nørd for at sætte pris på billederne.

Det kan endda være en ulempe, som det viste sig, da vi mødte en meget vred pensioneret matematiker på udstillingen. »Det der har intet med matematik at gøre!«. Nej, det har det ikke, og det påstår Man Ray heller ikke. Eller jo, det har det så alligevel, men det er ikke selve det matematiske ved matematikken, det har med at gøre. Det er matematikkens afledte former, der bliver brugt som figurer i sceniske motiver.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere