Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
JENS DRESLING (arkiv)
Foto: JENS DRESLING (arkiv)

Apple. Mediegiganten anklages for at sætte sine takster for højt. Ifølge Et forhold der kan hæmme medieudviklingen.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Apple anklages for ublu takster

Apple tager sig dyrt betalt for at sælge applikationer til iPad og iPhone.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Når Apple sælger en applikation til en avis eller et magasin, så stikker firmaet selv tre ud af ti kroner i lommen. Det sker, selv om indholdet i form af eksempelvis artikler er lavet af indholdsproducenter som magasinet Esquire eller avisen Berlingske Tidende.

Medieanalytiker Henrik Schultz kalder det en »ublu pris«. Han frygter, at det vil afholde medier fra at investere fuldt ud i at udvikle sig på de nye platforme.

»Apple tager sig groft betalt. Det er mit indtryk, at de har skudt sig selv lidt i foden, fordi det bliver mindre attraktivt for medierne at udvikle spændende og nyskabende applikationer, når de skal aflevere så stor en andel af fortjenesten«, siger Henrik Schultz.

En lang næse
Før iPad blev introduceret i Norden for få uger siden, var optimismen ifølge Henrik Schultz enorm. Det skyldes, at det har vist sig, at forbrugerne er villige til at betale for medieindhold via Apples iStore, i modsætning til normalt, hvor brugerne nægter at betale for indhold på nettet.

Men toneangivende svenske Aftonbladet og norske VG har på det seneste introduceret applikationer til iPad, som dels var gratis, dels var kedelige, forklarer Henrik Schultz.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden