0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Information citerede afdøde kilder

En tidligere medarbejder citerede i 2009 afdøde kilder. Ekspert råder avisen til at kulegrave sagen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Kristian Brasen/Scanpix
Foto: Kristian Brasen/Scanpix

Snyd. Mads Qvortrup beskyldes for fusk med citater i Information. Han underviser i dag på Cranfield University i Storbritannien og er kommentator på TV 2 News.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I februar 2009 bragte Information en historie af journalist Mads Qvortrup om flerkoneri i Storbritannien. Colin Cramphorn fra den britiske politimesterforening blev citeret direkte af avisen.

Men Colin Cramphorn døde af prostatakræft i november 2006, næsten to et halvt år tidligere.

Ansættelse ophører
Det skriver journalisternes fagblad, Journalisten, som udkommer i dag.

Bladet har gennemgået seks af Mads Qvortrups artikler for Information i perioden fra februar til maj 2009.

Også i en anden artikel citerer Mads Qvortrup en afdød person, som endda udtaler sig med »et skælmsk smil«, skriver fagbladet.

Tre andre kilder fortæller ifølge fagbladet, at de ikke kan huske at være blevet interviewet af Mads Qvortrup eller aldrig kunne finde på at sige det, de er citeret for.

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu