2011. Politikens chefredaktør Tøger Seidenfadens døde i en alt for tidlig alder i januar. Den triste nyhed klikkede endog rigtig mange læsere på.
Foto: Joachim Adrian

2011. Politikens chefredaktør Tøger Seidenfadens døde i en alt for tidlig alder i januar. Den triste nyhed klikkede endog rigtig mange læsere på.

Medier

Top 15: Det klikkede læserne på i 2011

Politiken-chef: Læserne klikker på det mere seriøse nyhedsstof.

Medier

2011 har været et stærkt nyhedsår med flere markante historier.

På politiken.dk har især folketingsvalget 15. september, Politikens chefredaktør Tøger Seidenfadens alt for tidlige død i januar, tragedien på Utøya og bombeangrebet i Oslo, samt ikke mindst de mange beretninger om det arabiske forår, været de store læsermagneter, på godt og ondt.

Den mest læste artikel er dog fortællingen om 'Søren Ryge og den mest vidunderlige kringle verden har set (og smagt)'.

LÆS ARTIKEL

Herefter følger historien om, at Tøger Seidenfaden er død, en svensk skribents åbne brev til Danmark i anledning af Christiania-dommen og beretningen om, at en lastbilchauffør opklarede en mærkelig massedød blandt fugle.

LÆS ARTIKEL

Et år med væsentlige nyheder
Nummer fire og fem i topfeltet over de mest populære artikler i 2011 er dels historien om, at de gængse kostråd om pasta og ris er en fejl. Dels den komplette liste over Helle Thorning-Schmidts ministre i den nye regering.

»Der er en klar tendens til, at læserne klikker på det mest seriøse nyhedsstof. Det skyldes for det første, at det har været et år med en masse væsentlige nyheder«, siger Christian Lindhardt, redaktionschef på politiken.dk.

Han fortsætter:

»For det andet er tendensen et udslag af den redaktionelle linje, vi har lagt, på at fokusere endnu mere på væsentlighed. Det ved læserne, og derfor kommer de til os«.

LÆS ARTIKEL

Debatten blander sig i toppen
På listen over de mest populære artikler i 2011 optræder både historier om politik, kultur, sport udland og forbrugerområdet.

Samt ikke mindst en række opsigtsvækkende debatartikler.

»Før i tiden var der oftere flere klik på de lidt mere lette historier. Nu har vi har eksempelvis opprioriteret debatstoffet og præsenterer det bedre end tidligere. Læserne er interesserede i debatstoffet, og det giver sig udslag her«, siger redaktionschef på politiken.dk, Christian Lindhardt.

Hvad vil læserne især klikke på næste år, tror du?

»Jeg tror, tendensen vil fortsætte. Desuden vil vores dækning af det amerikanske valg blande sig i toppen. Og OL i London, måske...«, siger Christian Lindhardt.

FACEBOOK

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden