Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
TV. Ananassen gør oprør mod 'fordummende' reality-tv. Pr foto.

TV. Ananassen gør oprør mod 'fordummende' reality-tv. Pr foto.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Facebook-fænomenet Ananassen laver tv - og DR kigger med

Det sociale medieeksperiment Ananassen skaber alternativ til fordummende reality-tv.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

'Kan den her ananas få flere fans end Sydney Lee?' er titlen på en Facebookside, der blev oprettet i 2010 af gruppen Ananassen. Siden var ment som et oprør mod det, de kalder for 'fordummende reality-tv'.

Ananassen skulle tage kampen op, og planen var at vælte reality-Danmark og få mere opmærksomhed end realitykongen Sidney Lee.

Tv med hjerne og hjerte Gruppen ønsker indflydelse på fremtidens tv. De er trætte af indholdsløst tv uden noget på hjerte og hjerne, og den holdning deler de tilsyneladende med en stor gruppe af Danmarks befolkning, for gruppen har næsten 280.000 fans.

Ved hjælp af sociale medier som Twitter og Facebook har gruppen lavet et medielaboratorium, hvor brugerne kan komme med forslag til, hvad man kunne lave af godt tv.

De første resultater af de mange bud på, hvad tv med hjerne og hjerte skal indeholde kan ses på Youtube.com.

DOKUMENTATIONSe intro til Ananassens medielaboratorium her (eksternt link)

Danmarks første brugerskabte format
De brugerskabte formater dækker blandt andet over et talkshow, der byder på en sang fra realitystjernen Sy Lee, der er kendt fra realityprogrammer som 'Fristet' og 'Divaer i Junglen', sprængning af ananas og interview med journalist og webaktivist Henrik Moltke.

'Ungdomseksperimentet' er et andet tv-koncept, som er blevet udviklet i medielaboratoriet. Konceptet er et reality-program, der skal bringe seeren helt tæt på nogle af de problemer, som andre mennesker gennemlever hver dag.

I en uge følger man en forsøgskanin, der skal påtage sig en ny identitet, det kan være homoseksuel, religiøs eller psykisk syg. 'Kaninen' vil programmet igennem blive stillet over for opgaver og udfordringer, der skal være med til at gøre det mere realistisk og skabe forståelse for, hvordan det er at være anderledes.

Til slut skal den medvirkende afsløre sin nye identitet over for sin familie.

DR vil være med

De etablerede medier har også fået øjnene op for ananasprojektet. Ananassen skriver i en pressemeddelelse, at DR har taget kontakt til gruppen for at høre mere om deres ideer.

WWW Besøg Ananassen på Facebook (eksternt link)

»Vi skal ikke undervurdere kollektiv intelligens. Vi skal lære at bruge den energi, der ligger i en sådan modkulturs bevægelse som for eksempel Ananassen. Brugerinddragelse via de sociale medier kan være en vej at gå« siger redaktør i DR, Julie Schytte Ralund, i en pressemeddelelse fra Ananassen.

FACEBOOK

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden