Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
EHRBAHN JACOB (arkiv)
Foto: EHRBAHN JACOB (arkiv)

Halvdelen. Hvis danske e-bøger skal blive attraktive for kunderne, skal de koste det halve af en trykt bog, viser erfaringer fra netboghandler.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Små forlag dumper prisen på e-bøger

De store forlag frygter at for lave priser udhuler økonomien i forlagsbranchen.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Når det handler om gammeldags, trykte bøger på papir, er det de store forlags bestsellere, der går for lave priser i supermarkeder. Men når bøger skal læses på en skærm, er det de små danske forlag, der dumper priserne og gør det attraktivt at købe e-bøger.

De små går forrest
»De små forlag har taget den nye prisstruktur til sig. De kører med relativt lave priser på e-bøger, og det kommer de efter min mening til at vinde på, mens de store forlag er mere bange eller i hvert fald mere defensive«, siger Anders Breinholst fra e-boghandlen Riidr.com.

Danske e-bøger er længe blevet kritiseret for at være alt for dyre.

LÆS OGSÅ

Derfor sænkede Riidr.com i foråret prisen på e-bøger markant som et forsøg i samarbejde med en række forlag. Det fik salget til at stige kraftigt og viser blandt andet, at 100 kroner tilsyneladende er en magisk grænse for e-bogkøberne – halvdelen af salget lagde sig i prisniveauet 69-99 kroner.

Blandt de små forlag, der nu kører lavere priser, er Tellerup. Forlaget udgiver eksempelvis den populære serie ’The Vampire Diaries’ på dansk, og vampyrbøgerne sælges digitalt for helt ned til 39 kroner.

Stort marked
»E-bøger er faktisk et langt større marked, end vi havde regnet med. Vi sælger flere e-bøger og omsætter for mere, og vi tror da, det er på grund af prissætningen«, siger forlagsejer Harald Tellerup.

Tellerup dumper sine priser, fordi det stort set ikke koster ekstra at lave en digital version af en bog. Samtidig tyder intet på, at e-bøgerne i øjeblikket æder af de trykte bøgers marked.



Desuden erkender Harald Tellerup – der har en fortid som programmør – at en mellemgod computernørd kan bryde e-bøgernes digitale vandmærker og andre forsøg på kopisikring på fem minutter. Hvis prisen er for høj, vænner folk sig måske til at downloade piratkopier.

»Andre i branchen sidder og skider grønne grise, men e-bøgerne er fremtiden og meget bedre for forbrugerne. Personligt tror jeg, at e-bøgerne er fuldstændig dominerende om 5-10 år, og jeg krydser også fingre for det. Man skal sælge flere eksemplarer, hvis en billigere e-bog skal løbe rundt, men jeg tror på, at det salg kommer, hvis priserne tiltaler forbrugerne«, siger Harald Tellerup.

139, 129, 99 kroner...?
Danmarks næststørste forlag, Lindhardt og Ringhof, deltog også i forsøget på Riidr.com i foråret og har desuden eksperimenteret med lavere priser via netboghandler som Saxo.com og G.dk. Men forlaget tøver stadig med at lægge sig fast på et bestemt lavt prisniveau.

»Der er meget på spil, for vænner man forbrugerne til en urealistisk lav pris, udhuler det økonomien i hele forlagsbranchen. Så om prisen er 139, 129 eller 99 for en e-bog, tør vi ikke sige endnu«, siger forlagets direktør for forretningsudvikling, Cliff Hansen.

LÆS OGSÅ På et andet større forlag, nemlig Politikens Forlag, fortæller digital koordinator Jakob Harden, at forlaget sætter sin nettopris på e-bøger, så den lander 25-30 procent under den trykte udgave, når netboghandlerne har taget deres del. Og efter hans mening er det nu de digitale boghandlere, der skal gøre noget for at presse prisen længere nedad. »Vi har ingen intentioner om at gå længere ned i pris lige nu. Men forhandlerne har jo meget lave omkostninger på e-bøger, fordi de eksempelvis ikke behøver have et lager, og lige nu føler vi, at en del forhandlere ikke gør nok for at sætte gang i markedet«, siger han. Skal koste halvdelen Hos landets største og ældste netboghandler, Saxo.com, viser kunderne utvetydigt, at e-bøger skal være markant billigere end trykte bøger. ' Ligesom hos Riidr.com ligger der tilsyneladende en magisk grænse ved de 100 kroner, men i praksis betaler kunderne også gerne lidt mere, så længe de ser et stort spring op til papirbogens pris.

Andre i branchen sidder og skider grønne grise, men e-bøgerne er fremtiden og meget bedre for forbrugerne.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce



Og det kræver under alle omstændigheder lavere priser fra forlagene, mener Saxo.

»I lang tid kørte vi faktisk med forsøg, hvor vi slet ikke tjente penge på e-bøgerne, netop fordi vi syntes, at priserne var for høje. Nu er der kommet en balance, hvor vi tjener penge, og forlagene tjener penge. Men prisen på en e-bog skal længere ned – nok til cirka halvdelen af en fysisk bog«, siger Carsten Odgaard fra Saxo.com.

Krampagtigt

På det lille forlag Republik er indehaveren Johnny Andersen helt enig. Forlaget kører også med lave priser, og den bedst sælgende e-bog er den svenske journalist Lena Sundströms danmarksportræt ’Verdens lykkeligste folk’. På Saxo.com koster e-bogsversionen 109,95 kr., mens den trykte bog løber op i 299 kr. Forlagets prispolitik betyder, at Republik nu henter 10 procent af sit salg på e-bøger – et uhørt højt tal på det danske marked.

LÆS OGSÅ »Som udgangspunkt mener jeg, at en e-bog skal sælges for omkring halvdelen af, hvad den fysiske bog koster. Og det er en stadig god forretning for mig, fordi jeg sparer udgifter på e-bøger. Men jeg har selvfølgelig også et lille forlag med små oplag«, siger Johnny Andersen. Hvorfor skulle det være en god forretning for dig, men ikke for et stort forlag? »Jamen, det er selvfølgelig en endnu bedre forretning at sælge e-bøgerne dyrt, hvis man kan. Det tvivler jeg så bare på, at de kan. Jeg mener, at de store forlag krampagtigt holder fast i en fortid, der er passé, og det hæmmer udviklingen på e-bogsmarkedet«.



Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

De store forlag holder krampagtigt fast i en fortid, der er passé, og det hæmmer udviklingen på e-bogsmarkedet.



Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden