Monopoldannelse. Eksperter har tidligere udtrykt bekymring for, at ét avishus - altså JP/Politikens Hus - overtager Berlingske Media.
Foto: PER FOLKVER (arkiv)

Monopoldannelse. Eksperter har tidligere udtrykt bekymring for, at ét avishus - altså JP/Politikens Hus - overtager Berlingske Media.

Medier

Ejer vil sælge Berlingske i små bidder

Ejeren dropper at sælge som en samlet pakke. Medielandskabet kan blive omkalfatret, forudser eksperter.

Medier

Først var det kun en pakkeløsning, man kunne købe, hvis man ville have fingre i Berlingske Media.

Men buddene på landets største mediekoncern, der ejes af britiske Mecom, har været for lave, og nu forsøger Mecom at speede salget op ved at splitte koncernen.

I går kom det frem, at Berlingske Media er i gang med at sælge sin halvdel af Syddanske Medier, der udgiver JydskeVestkysten, og Berlingskes ugeaviser i Syd- og Sønderjylland, Dagbladet Ringkøbing-Skjern, ugeavisen Ringkøbing, Ugeposten Skjern og Jysk Avistryk.

LÆS MERE

Den interesserede køber, der forventer at overtage i løbet af et par måneder, er Den Sydvestjydske Venstrepresse, som i forvejen ejer halvdelen af Syddanske Medier.

»Berlingske er tvunget til at bryde deres gamle strategi om at sælge samlet, og det er de selvfølgelig ikke begejstrede for«, siger professor i medievidenskab ved Aarhus Universitet Frands Mortensen.

Alt kan ske nu. Det afhænger af, hvem der køber hvad

Han vurderer, at Berlingske med den nye strategi kaster mediebranchen ud i en helt ny situation, hvor det bliver interessant at følge, hvem der vil købe hvad.

Opløsning er ret sandsynlig
Ud over de nævnte medier råder Berlingske Media foruden Berlingske og BT over en række ugeaviser og netmedier, Weekendavisen, Århus Stiftstidende og Randers Amtsavis.

Særlig fremtiden for de sidste tre medier bliver interessant, siger flere iagttagere.

Ifølge Frands Mortensen er det mest oplagte, at koncernen snart slipper Randers Amtsavis og Århus Stiftstidende – meget muligt til landets næststørste mediehus JP/Politikens Hus, der ikke afviser at være interesseret i at købe dele af Berlingske Media, men dog også siger, at man ikke har konkrete planer.

Frands Mortensen vurderer, at det i sidste ende er »ret sandsynligt«, at det betyder en opløsning af Midtjyske Medier, der foruden Århus Stiftstidende og Randers Amtsavis består af blandt andet Dagbladet Ringkøbing-Skjern, som Berlingske nu er i gang med at sælge til Den Sydvestjydske Venstrepresse.

Nu kan alt kan ske
Ifølge mediekommentator Lasse Jensen og ekstern lektor ved Institut for Medier, Erkendelse og Formidling ved Københavns Universitet Aske Kammer, vil det dog først og fremmest være Weekendavisen, der er interessant for JP/Politiken.

»Det er det mest oplagte bud, men det kunne også være, at JP/Politiken Hus vil købe Berlingske eller BT. Der skal heller ikke ske ret megen positiv udvikling på annoncemarkedet, før Berlingske Mediers mange ugeaviser kunne være interessante at købe«, siger Lasse Jensen og forudser, at det i sidste ende kunne betyde en lukning af BT, fordi JP/Politiken dermed kunne satse indædt på Ekstra Bladet.



»Men alt kan ske nu. Det afhænger af, hvem der køber hvad«, siger Lasse Jensen.

Aske Kammer vurderer, at også Berlingskes nystartede nyhedsbureau, Berlingske Nyhedsbureau, kan være en »interessant nyhedsmuskel« for JP/Politikens Hus, ligesom han forudser, at flere medier vil være særligt interesserede i at få Berlingskes netportaler som Netdoktor.dk og Boliga.dk.



»I sin yderste konsekvens kan Berlingskes opsplitning omkalfatre medielandskabet, som det ser ud nu. Men lige nu er alt sagt med forbehold, fordi vi kun kan gisne om udviklingen«, siger Aske Kammer.

Flere mulige købere

Eksperter har tidligere udtrykt bekymring for, at ét avishus – altså JP/Politikens Hus – overtager Berlingske Media, fordi man dermed risikerer ensretning af medierne og monopoldannelse, men med den nye opsplitning ser det altså ikke ud til at blive et problem, vurderer Frands Mortensen.

LÆS MERE Administrerende direktør i Berlingske Media, Lisbeth Knudsen, siger til Politiken, at der allerede nu er flere mulige købere til nogle af koncernens andre aktiviteter, og forudser, at den nye strategi vil gøre, at endnu flere melder sig på banen.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden