Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

seertal. Opsætning af en opera får ca. 13.000 seere, mens en dokumentar om kunstneren Anish Kapoor trækker 5.000, lige på grænsen til det målbare
Foto: FINN FRANDSEN (arkiv)

seertal. Opsætning af en opera får ca. 13.000 seere, mens en dokumentar om kunstneren Anish Kapoor trækker 5.000, lige på grænsen til det målbare

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

DR K er blevet den nye 'hemmelige kanal'

Kultur-kanalen er ved at ende som det frygtede licensbetalte kulturreservat

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En opsætning af operaen ’Fidelio’ får 13.000 seere, mens en dokumentar om kunstneren Anish Kapoor trækker 5.000, lige på grænsen til det målbare.

Så lavt kan det stå til på DR’s kulturkanal DR K, der dog også kan trække i modsat retning med op mod 100.000 seere.

Samlet set sætter DR K sig på 1,75 procent af seerne – sat over for f.eks. seniorkanalen TV 2 Charlies 4 procent, ungdomskanalen DR 3’s 2 procent og samfundskanalen DR 2’s 5 procent.

Det er status her ved indgangen til efterårssæsonen for kulturkanalen, der blev relanceret i begyndelsen af 2013 som en del af den store omlægning, der resulterede i hele seks kanaler i DR-porteføljen.

Kun kultur Når studievært Adrian Hughes skal fortælle, hvornår han bliver begejstret over DR K, er det netop i det nørdede og smalle.

»DR K er tv-mæssigt en usædvanlig ren røv at trutte i. Det er kun kultur, og man ved, hvad man får her«, siger han.

Problemet er bare, at der ikke er så mange, der ved, hvad man får på DR K, der ellers blev lanceret som en slags kulturelt flagskib à la den tysk-franske Arte.

Her skulle kulturen dyrkes og udfoldes, og DR 2-seermagneten ’Smagsdommerne’ blev flyttet over sammen med ’Før Søndagen’, ’Morgenandagten’ og ’DR Kirke’.

Vi er ikke kun en elitær feinschmecker-kanal

Det er dog ikke gået de forflyttede programmer så godt. Trosstoffet har fået halveret sine seere, og ’Smagsdommerne’ skal genudsendes 2-3 gange, før programmet når samme seertal som i DR 2-dagene trods nyt sendetidspunkt kl. 21 i stedet for kl. 23.

Nye tv-vaner
Kanalredaktør for DR K Flemming Hedegaard er generelt tilfreds med sin nichekanals resultater her efter første sæson.

»Vi er den danske kanal, der er vokset mest i år. Erfaringsmæssigt skal seerne finde en ny kanal og placering og få nye tv-vaner over tid«, siger han.

Op til relanceringen af DR K var der, blandt andet i denne avis, en ophedet diskussion om, hvorvidt DR med omlægningen ville lukke kunst- og kulturdækningen inde i en slags lukket reservatet, hvor horderne, folket, de uindviede, der ellers lusker rundt på DR 1 og DR 2, ikke ville komme med om bord.

»Da vi sendte ’Store Danskere’ om Simon Spies, så 100.000 med. Men hvis vi sender en ukendt opera, kan vi være helt nede under 5.000 seere. Men det er det, DR K skal kunne, det er en balance, at vi ikke kun er elitær feinschmecker-kanal, men også kan dække modeugen og putte kulturen i primetime i stedet for at gemme den til efter klokken 23«, siger Flemming Hedegaard. Differentieret medieudbud


Medieforsker og professor Frands Mortensen fra Aarhus Universitet mener, at det vigtige er, at alle hustande har adgang til DR K og derfor selv vælger til og fra.



»Da DR 2 blev lanceret og kaldt ’den hemmelige kanal’ i 1996, var der kun 60 procent, der kunne se den. Det tager tid at opdage en ny kanal, og DR har med omlægningen af kanalerne og udvidelsen til seks kanaler gennemført deres største programændring nogensinde«.



Han mener, at DR med så mange kanaler og de krav, der stilles til dem om public service-kvalitet og sendefrekvens, ikke længere kan regne med høje seertal. Dertil er medieudbuddet for differentieret.

»Befolkningens tv-forbrug er nogenlunde konstant. Vi ser ikke mere tv, men vi har fået mange flere kanaler i løbet af få år. Lige nu er streamingtjenesterne Netflix og HBO udfordrere til tv-markedet«, siger Mortensen med henvisning til de såkaldte cable cutters, der dropper tv-apparat og kabelpakker og streamer på nettet.

Hughes: Vil gerne have flere seere

Adrian Hughes lægger ikke skjul på, at han rigtig gerne vil have flere seere.

LÆS OGSÅ »Men jeg ville være mere ked af det, hvis jeg lavede ’Aftenshowet’ og kun 13.000 så med, end når det er et program om nordisk arkitektur. Vi skal ikke være skolelærere og fortælle folk, hvad de skal se«.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden