Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Agnete Schlichtkrull/DR (arkiv)
Foto: Agnete Schlichtkrull/DR (arkiv)

NISSEKYS. Børnenes Ulandskalender knytter sig i år til 'Pagten', og med papkalenderen får man også et rødt venskabsarmbånd og et dokument med en venskabspagt med i købet.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

'Pagten' hitter endnu mere som genudsendelse

I 2009 var DR's 'Pagten' ny, men årets genudsendelse af julekalenderen bliver set af flere.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Pagten, som nissepigen Lyda og menneskedrengen Malte har indgået for at beskytte hinanden, er nu forsvundet.

Men det har den været en gang før.

For fire år siden blev DR1s 'Pagten' vist for første gang, hvilket gør dette års børnejulekalender til en genudsendelse. Det er dog ikke til at se på seertallene.

Faktisk er 'Pagten' mere populær nu, end den var i 2009, hvor den blev vist for første gang. Efter 16. afsnit af julekalenderen har i gennemsnit 837.000 børn såvel som voksne fulgt med i eventyret om nissepigen og menneskedrengen på deres jagt efter pagten.

LÆS OGSÅ

Det betyder, at hele 42.000 flere danskere gennemsnitligt følger med foran fjersynsskærmene, når DR sender genudsendelsen af 'Pagten' hver aften klokken 19.30 denne december.

TV 2s nye julekalender er mere populær
Til sammenligning har TV 2s populære nyproduktion 'Tvillingerne og Julemanden', om den stakkels julemand Nicolas og hans udfordringer op mod julen i gennemsnit trukket lidt over en million danskere, præcis 1.043.000, til fjernsynsskærmene efter 16. afsnit.

I 2012 fik julekalenderen på TV2, 'Jul i Valhal' - som også var en genudsendelse - samlet 739.000 seere, hvilket allerede er et langt lavere seertal, end hvad årets 'Tvillingerne og Julemanden' på TV 2 har tjent ind med otte afsnit igen.

Det har TV 2s fiktionschef, Katrine Vogelsang, en forklaring på.

»I 'Tvillingerne og Julemanden' er der noget for alle, og der er mange indgange til at komme ind i serien: En spændende julehistorie, teenagekærlighed, Lars Hjortshøj fra comedy-universet, børn, der løser vanskelige opgaver, samt lidt kærlighedskomedie med tvillingernes forældre Nanna og Anders i centrum«, siger hun.

LÆS

Hurtig udskiftning i børnegenerationen
Mens 'Tvillingerne og Julemanden' på TV 2 bliver vist for første gang, har DR1s 'Pagten' været vist en gang før, og det er langt fra den eneste julekalender, som er blevet genbrugt gennem tiden.

Danskerne bliver ikke trætte af at se på en genbrugt julekalender aften efter aften, heller ikke i denne måned, hvilket der ifølge medieforsker Niels Marslev fra DR Medieforskning er en god grund til.

Den friskhed, den havde i 2009, har den stadig for mange børn, og de genoplever den ikke som en genudsendelse

»'Pagten' er en god julekalender, og den er ikke blevet dårligere af at ligge på hylden et stykke tid. Samtidig er der et stort skift i børnegenerationen. Der er kommet et nyt hold børn ind, som ikke har set julekalenderen før«, siger medieforsker Niels Marslev fra DR Medieforskning:

»Så den friskhed, den havde i 2009, har den stadig for mange børn, og de genoplever den ikke som en genudsendelse. Samtidig er julekalendre noget, som familien samles om, så der ligger også en tradition i det«, siger han.

DR har fået 'kanalmomentum'

En anden årsag til det forhøjede seertal kan ifølge medieforskeren også være, at DR har opnået et såkaldt større 'kanalmomentum' i takt med deres relancering af nyhedsfladen sidste år, hvor de forsøgte at tilbageerobre aftenfladen fra TV 2.

I 'Tvillingerne og Julemanden' er der noget for alle og mange indgange til at komme ind i serien

Det indebar blandt andet, at Tv-Avisen blev flyttet en halv time, så den nu bliver kl. 21.30. Primetime blev således forlænget, og flere seere begyndte at opholde sig på kanalen. Samtidig fik TV 2 en hel del modvind.

LÆS OGSÅ

»Folk begyndte at bruge DRs kanaler mere og fik lidt lettere ved at finde kanal nummer et. Når man er vant til, at der er noget, man godt vil se på en kanal, så kommer man igen«, siger medieforskeren fra DR.

»Med flere seere på DRs kanaler, bliver der sluset flere igennem, som også ser julekalender«, siger Niels Marslev, som påpeger, at TV 2 nu er ved at få medvind igen.

De forstår med årets nyproducerede julekalender at slå DR1's genbrugsguld.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden