Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

FN lancerer en ny kampagne med Emma Watson som talsperson. Over 2 millioner har allerede set den. Kilde: AP

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kendisser på talerstole skaber mere omtale end forandring

Emma Watson og Leo DiCaprio er effektive talsmænd. Men ændrer det noget?

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Jeg rækker ud til jer, fordi jeg har brug for jeres hjælp. Vi vil sætte en stopper for kønsulighed«, siger skuespillerinden Emma Watson med rystende stemme. Fra en talerstol har hun udsigt til række på række af politikere, ministre, FN-delegerede og eksperter fra hele verden.

»Mænd – jeg vil gerne benytte denne lejlighed til at at række jer en formel invitation. Kønslighed er også jeres problem«, siger hun, og dermed er hovedbudskabet slået an. Og det bliver gentaget flere gange i den 15 minutter lange tale, hun holdt for en uge siden i anledning af kampagnen ’HeForShe’, som FN netop har skudt i gang med den 24-årige skuespillerinde som frontfigur.

Med en solid fanskare af børn og unge efter sin rolle som heks og heltinde i Harry Potter-filmene er det sandsynligvis intet tilfælde, at hun nu toner frem som ambassadør for FN.

Få dage efter indfinder endnu en skuespiller med et tungtvejende budskab sig på en FN-talerstol. Denne gang Leonardo DiCaprio, der mener, at tiden er inde til at løse »den største udfordring« i verden. Nemlig klimaforandringer.

Kendt er lig med fornuftigt

De sidste 10-15 år har flere fra Hollywoods A-liste taget skridtet op på et podium med håbet om forandring.

De erobrer talerstole og taler engageret om alt fra hungersnød over politik til sågar fred i verden foran et publikum, der lytter. Og dertil kommer alle de mennesker, som klikker sig ind på talerne via YouTube.

Og ifølge Michael Bruun Andersen, lektor i journalistik ved Roskilde Universitet, er vejen fra talerstolene til de sociale medier og overskrifter i medierne utrolig kort.

De kendte er meget effektive transportbånd for meddelelser, der ellers er vanskelige at få ud, fastslår han.

»Organisationer kan transportere relativt kedelige og måske uinteressante budskaber med lynets hast ved at bruge kendte som Emma Watson. Hvis hun siger det, så ser det lidt bedre ud, fordi hun er kendt, og når hun er kendt, så må det være fornuftigt«, siger han.

Clooneys satellit

Men én ting er, at man er i stand til at bestige talerstolen og transportere et budskab ud i verden. En ganske anden er rent faktisk at opnå forandring.

»At man har sat dagsordenen, betyder det, at det flytter noget? Ikke nødvendigvis. Omvendt, hvis man vil flytte noget, er man nødt til at have det på dagsordenen. Det vigtige her er hastigheden på online medier. Og derfor er de kendte kommet sådan på banen, fordi de har en umiddelbar slagkraft«, fastslår Michael Bruun Andersen.

Politikerne i Amerika har da også luret de kendtes appel, og kendte sympatisører bliver ofte i forbindelse med valg hevet ind af både den republikanske og demokratiske fløj.

De kendte ynder dog også selv at arbejde aktivt for et formål frem for blot at blive placeret i front som talsperson eller ambassadør for en given sag.

George Clooney har for eksempel finansieret en satellit, der skulle overvåge Sudan og diktatoren Omar al-Bashir, som er tiltalt for krigsforbrydelser. Mens kollegerne Ben Affleck og Seth Rogen har udført lobbyarbejde for amerikanske politikere.

Karisma frem for ord

»Det er nu, der skal handles«, dundrer Leonardo DiCaprio i sin tale for FN.

»Jeg lever af at spille skuespil. Men det gør I ikke«, fastslår han og lægger derved ansvaret tilbage i hænderne på politikerne og eksperterne.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Det er uvist, om Leonardo DiCaprio og Emma Watson helt selv har skrevet deres taler, men sikkert er, at det i dag er meget almindeligt at hyre taleskrivere.

Men ifølge Christian Kock, professor i retorik ved Københavns Universitet, er det i og for sig ligegyldigt, da det er vigtigere, at de er i stand til at fremføre budskabet med karisma – og det er stjernerne eksperter i.

»De når længere ud end andre. Helt ned til bageste række. Selv om de ikke siger noget nyt og ikke har nogle særlige argumenter, så vil det stadigvæk have en effekt«, siger Christian Kock.

Engang var talerstole forbeholdt mennesker, der skabte ord og ikke bare fremførte ord, fortæller professoren.

»Bare 100 år tilbage kan man se, at det i højere grad var forfattere og tænkere, som trådte frem som eksponenter for en sag, fordi de i forvejen var ordmennesker. Og dengang var det mere et krav, at man skulle være et ordmenneske«, siger han.

Mainstream at kæmpe for en sag

Ifølge Lene Bull Christiansen, adjunkt ved kultur- og sprogmødestudier på Roskilde Universitet, føler de kendte sig i dag ofte forpligtet til at hjælpe på grund af ’kendispakken’.

»Hvis man er en stjerne, skal man være fortaler for noget, og man skal kere sig om verdens elendighed. Ligegyldigt om man er Bono, der mødes med alverdens præsidenter, eller Paris Hilton«, siger hun med henvisning til, at starletten faldt igennem, da hun engang forsøgte sig som ambassadør for et godgørende formål.

FN har i årtier hevet kendte ind for at trække på deres status og derved opnå synlighed, men særligt da Live Aid i 1980’erne kom frem, begyndte det for alvor at blive mainstream, at kendte talte for en sag. Dog oftest sager, der var relativt ukontroversielle, og som de fleste kan fatte sympati for.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»For eksempel at børn sulter. Det er helt klassisk«, siger Lene Bull Christiansen og tilføjer:

»Kendte er jo offentlige personaer med et brand, der skal plejes. Så hvis man sammenligner en kendt med en virksomhed, skal brandet også have en CSR-strategi«.

Men, siger hun, det kan let give bagslag, hvis den kendte ikke virker oprigtig eller ikke har viden nok på området.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden